dinsdag 8 november 2016

Boekbespreking: Over Alles - James Brown en Richard Platt

Hoi!

Vandaag weer een boekbespreking. Onlangs ontving ik een boek wat misschien op het eerste oog niet lijkt te passen tussen de boeken die ik normaal lees, maar eigenlijk hartstikke tof is en er zeker tussen hoort. Voor wie het nog niet weet: ik ben dol op kennisboeken. Vroeger las ik geen AVI boeken maar de kinderencyclopedie. Nerd-alert. Zo was ik ook heel erg blij toen ik bericht kreeg van Over Alles: een boek die je dingen leert... over alles!

Waar gaat Over Alles over?
Zo zit een orkest in elkaar. Alles over schroeven en spijkers. De structuur van atomen. Penselen en kwasten. De fasen van de maan. Papierformaten. Rivieren. Het menselijk skelet. Wolkensoorten. Ver - schillende knopen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het in dit boek.
Door de schitterende vormgeving zie je in één oogopslag de inhoud van ieder onderwerp. Heldere teksten die variëren van verbazingwekkende feiten tot vrolijke anekdotes loodsen je moeiteloos door de meest ingewikkelde onderwerpen.
Over alles is een boek om van te smullen. Nog nooit was kennis zo leuk! Wie begint te kijken en te lezen zal niet meer kunnen stoppen. Straks praat ook jouw kind op het schoolplein, of jijzelf in de kroeg of tijdens een chique diner, over het zonnestelsel en de mogelijkheid van leven op andere planeten. Of je tikt het alfabet in morse op tafel, of beeldt het uit met vlaggen. Of je imponeert in het museum met jouw onfeilbare blik voor de gulden snede. Of je legt even uit hoe een vliegtuig kan vliegen. Of…

Over Alles
Het boek is zo groot! Niet normaal. De pakketbezorger kwam het brengen en ik vroeg me werkelijk af wat er zo groot kon zijn... Het was dit boek! Het is een enorm prentenboek vol met informatie. De onderwerpen lopen heel erg uiteen: knopen leggen, scheikundige elementen, maancyclus en het menselijk lichaam. Er zitten heel veel onderwerpen in, dus er is zeker iets bij voor iedereen!

Leeftijd
Tijdens het lezen kwam ik er wel achter dat de taalgebruik af en toe best nog ingewikkeld is. Zo heb ik het boek voorgelezen aan mijn oppaskindjes, een jongen met autisme van 12 en een meisje van 8 en ze bleven me maar vragen wat bepaalde dingen betekenden. Het lijkt dus een jeugdprentenboek, maar het kan zomaar zijn dat de jeugd best nog last gaat hebben met het lezen van sommige onderwerpen qua niveau van het woordgebruik. De plaatjes ter ondersteuning zijn wel heel erg duidelijk en zeker als je samen met de jeugd gaat lezen, komen ze er wel uit. Verder is het boek voor oudere kinderen en volwassenen ook heel erg leuk. Er komen feitjes naar voren die je nog niet wist of je kan eindelijk gaan lezen over hoe dat ene werkt. Ik heb serieus dingen geleerd van het boek, dingen die ik zelfs graag op de middelbare school al had geweten... :-)

Feestdagen
Het boek is zeker leuk om cadeau te doen, omdat je ten eerste met een flink cadeau aankomt en ten tweede iets geeft dat garant staat voor uren leerzaam plezier. Meeste mensen denken bij kennisboeken of dingen om te leren: dag, ik leer al genoeg in het leven. Maar geef het boek een kans en het is oprecht leuk! Over Alles is een leerzaam genot voor jong en oud.

Titel | Over Alles
Auteurs | James Brown en Richard Platt
Uitgeverij | Lemniscaat