dinsdag 11 oktober 2016

Recensie: Wie is Nou Normaal? - Lisa Williamson

Hi iedereen,

Zo vaak hoor je om je heen 'doe eens normaal'. Dat is eigenlijk, als je erover nadenkt, een hele vreemde term. Want wanneer is iemand normaal? Wanneer is iemand abnormaal? Ben je normaal als anderen je normaal vinden, of als jij vindt dat je normaal bent? Ben je normaal als je met de gemiddelde mens mee gaat, of als je jezelf kan zijn, omdat dat voor jou normaal is? Het is een vraag die ook centraal staat in het boek van Lisa Williamson, want... Wie is Nou Normaal?

Waar gaat Wie is Nou Normaal over?
David weet al zijn hele leven dat hij een meisje wil worden. Maar alleen zijn twee beste vrienden delen zijn geheim - zelfs zijn ouders hebben geen idee. Leo komt van een andere school. Er is daar iets gebeurd waar hij niet over wil praten. Maar als Leo het op een dag voor David opneemt en een jongen tegen de grond slaat, ontwikkelt zich een bijzondere vriendschap tussen de twee jongens, die ieder een groot geheim met zich meedragen. Een hartveroverend verhaal van een jongen die een meisje wil zijn.

Ik vind de cover heel mooi gevonden. Het is simpel, maar het plaatje van het meisje die uit de jongen breekt zegt alles. Het toont waar het verhaal over gaat in één simpele afbeelding. Het enige wat ik jammer vind, is dat de stippen die op de oorspronkelijke cover staan, in de Nederlandse versie zijn weggelaten. Maar ach, wat zeur ik?

Afbeeldingsresultaat voor the art of being normal

David
Het verhaal begint met David. David voelt dat hij een meisje is, diep van binnen. Echter weet hij niet wat hij hiermee aan moet. Hij houdt een inspiratieboek bij, vol met meiden dingen. Hij leeft in een eigen wereld en alleen zijn allerbeste vrienden weten van zijn geheim. Hij durft het verder aan niemand kwijt. Het kwelt hem dat hij niet zichzelf kan zijn. Zijn lichaam wordt met de dag mannelijker en hij verafschuwt het. Ik vind het zo intrigerend om te lezen over David. Het is net alsof Williamson David persoonlijk kent, het is zo ontzettend realistisch geschreven. Je voelt de struggle waar David mee kampt en je gunt het hem zo om zichzelf te kunnen zijn. Ondanks dat hij 'niet normaal' is, wordt hij op school niet gepest. Sommigen denken dat hij homo is, maar voor de rest heeft niemand een idee. David weet in ieder geval wel dat hij het niemand gaat vertellen. Nog even en hij kan een meisje zijn...

'Bovendien' zegt papa, 'wie wil er nou normaal zijn? Het zomaar op je grafsteen staan. "Hier ligt die en die, hij was volkomen normaal".'

Leo
Dan komt Leo in het verhaal. Leo wordt door zijn moeder gekleineerd en getreiterd. Hij heeft weinig eigenwaarde en voelt zich onzeker. Hij laat dit zien door anderen af te bekken en af te houden. Leo heeft echter een geheim, groter dan zijn thuissituatie. Als dit geheim aan het licht komt, is Leo in alle staten.
Ik vond in het begin het perspectief van Leo wel heftig, vanwege zijn thuissituatie, maar die van David trok me meer. Ik vond het interessanter om over zijn struggle te lezen, want huiselijk emotioneel geweld komt vaker voor in boeken. Tot het geheim van Leo aan het licht komt, toen deed geen verhaallijn meer voor de ander onder en was het boek in één klap uit.

'Waarom wil iedereen toch altijd per se dat ik vrienden maak?'
'Daarom. Omdat het normaal is.'
Ik kijk haar aan. 'Normaal? En sinds wanneer ben ik normaal Amber?'

Thema
Ik vind het een heel mooi thema. Klinkt misschien gek om jongeren die met hun identiteit strugglen 'mooi' te noemen, maar het is iets wat in de maatschappij nog steeds onderbelicht is. De manier waarop de jongeren in het boek reageren op een transgender, gebeurt helaas in het dagelijks leven ook nog. Ik vind het dapper dat Williamson over dit thema schrijft en ik hoop dat heel veel mensen het lezen. Zeker de kinderen van nu. Homo, lesbisch, transgender, biseksueel... Nergens hoef je je voor te schamen, dat is wie jij bent en je bent geweldig zoals je bent. Tof dat er zulke boeken verschijnen over de 'buitenbeentjes' van de samenleving, die eigenlijk van binnen zijn zoals jij en ik.

'Maar normaal is zo'n stom woord,' zeg ik. Er borrelt woede in mij op. 'Wat is nou eigenlijk normaal?'

Zo verschillend en zo gelijk
Leo en David zijn eigenlijk best verschillend: David komt uit een rijke buurt, Leo uit een arme. David's ouders zijn betrokken, die van Leo niet. David schaamt zich voor zijn geheim, Leo komt er in zijn gezin voor uit. En toch zijn de twee zo gelijk: ze dragen allebei een groot geheim wat niemand mag weten, maar waar ze ook niet de rest van hun leven mee kunnen zitten. Dit contrast voel je en dit maakt het boek emotioneel geladen. Het is geen dramatische tranentrekker, maar het ontroert dieper van binnen en dat vind ik zelf waardevoller.

Wie is nou Normaal?
Niemand. Hoe normaler, hoe saaier, zeg ik altijd. Dit boek zet je wel aan het denken: stel dat jij iemand anders van binnen bent, dan hoe anderen jou zien. Wat zou jij zelf in zo'n situatie doen? Ik denk dat het boek een geslaagde manifestatie is van de boodschap die Williamson wil overbrengen. Ik raad iedereen dit boek aan te lezen en je mee te laten slepen.

Wie is nou Normaal? is een perfecte reden om je ideeën over 'normaal' los te laten. Een intrigerend boek over een hedendaags thema. Ik geef het boek 4.5/5 sterren! Ik dank uitgeverij Lemniscaat hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Wie is Nou Normaal?
Oorspronkelijke titel | The Art of Being Normal
Auteur | Lisa Williamson