zondag 9 oktober 2016

Recensie: Verdermeer - Tahereh Mafi

Hee allemaal,

Treedt binnen. Welkom bij deze recensie.

Misschien vind je dit een vreemde manier om een recensie te beginnen, maar in Verdermeer is alles vreemd. Niets is logisch en alles is gek. Verdermeer is een bijzondere wereld, durf jij hem binnen te treden?

Waar gaat Verdermeer over?
De twaalf jaar oude Alice Alexis Queensmeadow heeft maar drie dingen in de wereld die ertoe doen: Moeder, die haar niet eens zou missen; haar drielingbroertjes, die haar niet echt kennen, en Vader, die altijd van haar gehouden heeft. Op de dag dat Vader uit Ferenwood verdween had hij niets anders bij zich dan een liniaal, dus volgens sommigen ging hij de zee opmeten. Volgens anderen de hemel. De maan. Misschien had hij geleerd om te vliegen en wist hij niet hoe hij moest landen. Maar dat is nu bijna zes jaar geleden en Alice is vastbesloten om hem te vinden. Ze houdt nog meer van Vader dan ze houdt van avontuur en nu gaat ze het een beleven om de ander te vinden

Die cover is werkelijk geweldig. Ik vind hardcovers sowieso heel erg mooi, maar deze is ook heel kleurrijk, fantasierijk en glimmend. Hij shinet een eind weg en heeft een prachtig gouden leeslintje wat zorgt dat je makkelijk bij kan houden waar je bent. De achterflaptekst had ik al 100x gelezen voor ik in het boek begon, de achterflaptekst is op zich al een avontuur om te lezen. Ik had zó veel zin in dit boek.

Ferenwoud
Alice woont in Ferenwoud, waar kleuren de wereld overheersen. Ben je niet kleurrijk (zoals Alice), ben je vast niet bijzonder. Dan bezit je vast geen magie. Alice voelt zich heel rot over het feit dat zij geen kleur heeft en wordt eigenlijk door niemand geaccepteerd, behalve door haar vader. Alleen is haar vader verdwenen en daarmee alle steun die ze had. Hoe moet ze nou zonder vader?
De wereld van Ferenwoud is al een cadeau op zich om je in te mogen begeven, en dan moet het avontuur in Verdermeer nog beginnen. Eetbare bloemen, onzichtbare bessen... Je kan het je zo gek - en leuk - niet bedenken. Maar dan duikt Olivier op, het ettertje dat Alice gepest heeft. Alice heeft gezworen nooit meer iets tegen Olivier te zeggen, maar dan zegt Olivier dat hij Alice kan helpen haar vader te vinden...

Verdermeer
Om Alice' vader te vinden moeten Alice en Olivier naar Verdermeer afreizen. Een wereld waar niets is wat het lijkt, waar links recht(s) is, maar soms ook heel erg krom, zoals de achterflaptekst vertelt. Ik vind de wereld van Verdermeer zó cool. De fantasie bruist er vanaf, geweldig! Origami vosjes, tijd linealen, zakboeken en de wereld van Links... Je kan het je zo gek niet bedenken en het is mogelijk in Verdermeer. Verdermeer is een ware fantasiebom en je kan niet anders dan verslaafd raken. Het is een avontuur dat je samen met Alice en Olivier maakt. De meest onmogelijke dingen worden werkelijkheid en alles wordt op de proef gesteld om Vader te vinden.

Fantasie
Tahereh heeft wederom bewezen een almachtig kunstenaar te zijn met woorden. Verdermeer is je nieuwe lievelingsboek. Alsjeblieft, je hebt het in je handen: je nieuwe lievelingsboek. Nee, echt. Het is precies in mijn straatje en ik heb hem op mijn top 10 leukste boeken aller tijden staan. Mocht je eens in de boekwinkel staan en Verdermeer staat naar je te kijken... Koop dit boek! Loop naar de kassa en reken het af! Je gaat er geen spijt van krijgen.

Verdermeer LE Box
Het leuke is dat ik Verdermeer heb gekocht in een LE boekbox. In deze boekbox zaten verschillende goodies: armbanden, kroontjespen en inkt, origami papiertjes en een vos-vouwplan, een lineaal met opschrift 'in geval van nood in drieën breken' etc. Het leuke is dat je tijdens het lezen achter de betekenis van al deze dingen komt. Ontzettend leuk gedaan!

Enthousiast tot the max
Ik zou gewoon niet weten wat ik nog meer moet vertellen. Het zal ook niet verrassend zijn dat ik het boek 5/5 sterren geef. Ik ben om. Nu jij nog!

Titel | Verdermeer
Oorspronkelijke titel | Furthermore
Auteur | Tahereh Mafi
Vertaling | Merel Leene
Uitgeverij | Blossom Books
Uitgave | Hardcover
Pagina's | 372
Publicatiedatum | september 2016
Prijs | €17,50
ISBN | 9789020678994

Zou jij naar Verdermeer willen reizen als je kon?

O, p.s., dit is mijn origami vos. Hij moet nog oogjes, maar good try toch?

1. Ha Myrthe, inderdaad erg mooie kaft, daardoor was ik ook benieuwd naar je recensie. Klinkt als een bijzonder boek, maar is het niet apart om vanuit het perspectief van een 12-jarige te lezen? Dat ben ik zelf niet gewend namelijk ;)
    Cheers, Sabine