zondag 16 oktober 2016

Recensie: Short Stories of a Single Girl - Simone Lucchesi

Hey allemaal!

Vandaag de recensie van een boek wat jullie vast niet bekend voor komt. Het is een boek geschreven door Simone Lucchesi. Zij heeft haar eigen ebook geschreven en vroeg een bepaald clubje om haar boek voor haar te lezen en beoordelen. Wat ik super lief vond, was dat in één van de proeflezers mocht zijn! Wat super leuk! Ik geef graag nieuwe auteurs een kans en haar boek klonk interessant!

Photo by @theblacksheepindie

Waar gaat Short Stories of a Single Girl over?
Als newly, single vrouw moet Sara haar weg zien te vinden in daten in de eenentwintigste eeuw. Een eeuw waarin het vinden van “De Ware” net zo snel en makkelijk moet gaan als online shoppen, en de onschuldige romantiek van Jane Austen samen met de discman in de vergetelheid is geraakt.

Ik vind de cover dus heel mooi, want hij laat eigenlijk een soort roman gevoel op mij los. Gezien het feit dat het boek zelf ook een roman is, is dat in ieder geval geslaagd! Wel lijkt de titel te duiden op een Engelstalig boek, terwijl het Nederlandstalig is. Dat kan misleidend zijn.

Sara
Hoofdpersonage Sara is 11 jaar samen geweest   met Milan. Ze voelt het alleen niet meer, hij is de ware niet. Hoewel ze het eigenlijk altijd al wist, maakte ze er nu, op nieuwjaarsdag een eind aan. Kort, direct en een beetje tot eigen verbazing. Vanaf dat moment staat Sara's leven op zijn kop. Een belangrijke schakel in haar leven is weggevallen en ze 'moet' op zoek naar een nieuwe bed- slash toekomstpartner. Na een ongemakkelijke one night stand begint eigenlijk de awkwardness zich te ontketenen en valt Sara van de ene gekke gebeurtenis in de andere!

'In een wereld gevuld met Tinder, Speeddating en wanhoop was het vinden van de ware nog nooit zo moeilijk geweest.'

Ze treft het niet
Sara heeft achter elkaar te maken met mannen die het helemaal lijken, maar toch niet blijken. Dat is best grappig om te lezen, hoe sneu het natuurlijk ook voor haar is. Ongemakkelijke momenten wisselen elkaar af en Sara's gedachten bij elke gebeurtenis zijn om te smullen. Ik ben gek op Lucchesi's schrijfstijl. Zij krijgt het voor elkaar om oprecht grappig te schrijven. Bepaalde verwijzingen, bepaalde woorden. Het werkt.

Nee, ze treft het totaal niet
Hoewel je eigenlijk eindeloos over hilarische missers kan lezen, had ik aan het einde zoiets van ja, ja. Je hebt heel erg vaak pech. Sara lijkt er niet van te leren en ze heeft toevallig steeds van die missers te pakken. Natuurlijk kan dat in het echt ook voorkomen en is dit wat het boek juist typeert, maar ik kwam op een punt dat ik vond dat het wel weer mooi kon zijn. Laat haar maar een stabiel iemand vinden.

Luchtig met een diepe fling
Het verhaal zelf is best luchtig. Hoewel het natuurlijk gaat om een relatie van 11 jaar die stukloopt en Milan die al meteen een nieuwe meid om hem heen heeft zwerven, is het verhaal luchtig. Je leest het zo weg. Het is niet dat er nog een of andere psychische traumagebeurtenis schuilt in Sara en dat maakt het voor mij fijner om te lezen. De diepe fling in het verhaal komt rond het einde. Natuurlijk verklap ik niets, maar het is onverwacht en echt ontroerend. Dit geeft het boek voor mij een pluspunt.

'Lust Saartje wel broccoli?'
SaRA zit tegenover je trut.

Short Stories of a Single Girl is een verrassend grappig boek met geniale woordkeuzes. Ik heb er erg van genoten! Het einde geeft een aanzet tot een vervolg, dus ik ben heel benieuwd hoe Sara's verhaal verdergaat!

Ik geef het boek 4.5/5 sterren en dank Simone Lucchesi hartelijk voor het benaderen en sturen van het ebook!

Titel | Short Stories of a Single Girl
Auteur | Simone Lucchesi