vrijdag 28 oktober 2016

Recensie: Orphan X - Gregg Hurwitz

Hi,

Op het AW Bruna blogger evenement ontving ik Orphan X. Daar liet ik hem meteen signeren door Gregg zelf en kon ik niet wachten tot ik hem ging lezen. Dit 'ik kon niet wachten' duurde uiteindelijk alsnog een maand *oeps*. Maaaaar ik heb hem inmiddels gelezen en ik vertel jullie wat ik ervan vond!



Waar gaat Orphan X over?
Hij is een mythische figuur, een man wiens naam alleen maar wordt gefluisterd. De Nowhere Man.
Er wordt beweerd dat hij alles zal doen om je te beschermen als je om zijn hulp vraagt en dat hij nooit faalt. Maar de Nowhere Man is geen sprookje, hij is echt...

Evan Smoak zet zijn aanzienlijke persoonlijke vaardigheden en mogelijkheden in om hen te helpen die zich tot niemand anders kunnen wenden. Als kind werd hij geselecteerd voor het Orphan-project, een officieel niet bestaand trainingsprogramma binnen de geheime dienst. De Orphans werden opgeleid tot de beste geheim agenten ter wereld en de allerbeste onder hen was Orphan X: Evan Smoak.
Maar op een dag verdween Evan in het niets.


Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover heel stoer en actiefilm-like overkomen. Dat is echt tof! De synopsis van dit verhaal klinkt ook echt super tof.

Evan Smoak
Ik vind Evan een top personage en hij is precies de actieheld op wie je zit te wachten. Ondanks dat hij een strenge training heeft gehad en niet aarzelt om te doden, heeft hij toch nog een hart. Het is wel één van de gouden regels: het mag niet persoonlijk worden, maar in dit boek gebeurt er natuurlijk juist iets dergelijks.

Actie
Dit boek is overladen met actie en toch zijn er ook veel momenten die geen actie bevatten. Deze momenten zijn gevuld met mysterie en plannen smeden en maakt het boek eigenlijk tot een mooi geheel. Er ontbreekt niks in dit boek, het is een perfecte belichaming van een actiethriller.

Plottwist
Hoewel ik op een gegeven moment dacht te weten hoe het boek verder zou gaan, kwam er mij toch een plottwist tegemoet. Hier was ik heel erg blij mee, want het maakt je weer alert en geeft je de nieuwsgierigheid om door te lezen. Niet dat ik tijdens dit boek inzakte, maar het geheim van een goede thriller is voor mij als het uiteindelijk niet zo voorspelbaar is als het lijkt.

Introductie
Het boek begint met een kleine introductie van hoe Evan zijn zaakjes aanpakt, maar uiteindelijk blijkt hoe belangrijk deze eerste operatie in het boek is. De persoon bij wie Evan te hulp schiet, wordt een belangrijke schakel in het boek en ik vind het mooi dat Hurwitz deze lijnen met elkaar heeft verbonden en niet na de introductie is gestopt met dat deel van het verhaal.

Doet niet onder voor Bourne
Dit boek wordt veelal vergeleken met de actiethrillerserie van Jason Bourne en ik moet zeggen dat dit boek niet onder doet aan deze serie. Het heeft dezelfde spanning, mysteries, liefdesperikelen en achtervolgingsscènes als je in de Bourne serie terugleest, maar dan natuurlijk op zijn eigen originele manier.

Enthousiast
Ondanks dat ik niet heel vaak thrillers lees, ben ik héél erg enthousiast over Orphan X. Het boek krijgt van mij 4.5/5 sterren en ik raad het iedereen van harte aan! Het einde is razendgoed en maakt je zo nieuwsgierig naar het vervolg!

Orphan X is een razendsnelle thriller die je in één ruk uitleest!

Heel erg bedankt, uitgeverij AW Bruna, voor het exemplaar!

Titel | Orphan X
Auteur | Gregg Hurwitz
Vertaling | Erik de Vries
Uitgeverij | AW Bruna
Uitgave | Paperback
Prijs | €14,99
Pagina's | 392
ISBN | 9789400507388

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen