zondag 23 oktober 2016

Recensie: Hoe je verliefd wordt op een zwerver die in de bosjes woont - Emmy Abrahamson

Hé allemaal,

Onlangs las ik een boek met een heel origineel concept: een hoofdpersonage die verliefd wordt op een zwerver! Lees snel verder als jij meer te weten wit komen over dit boek :-)

Waar gaat dit boek over?
Julia is een jonge Zweedse vrouw die in Wenen woont. Ze geeft Engelse les aan studenten die niet allemaal even gemotiveerd zijn. Ze wil graag een boek schrijven, maar iets vinden om over te schrijven blijkt moeilijker dan gedacht.
Julia is een beetje eenzaam en verveelt zich vaak. Als ze op een zaterdag op een bankje in het park zit ontmoet ze Ben. Ze raken in gesprek en Julia voelt zich direct tot hem aangetrokken. Hij is perfect! Er is maar één nadeel: Ben is een zwerver. Hij woont in de bosjes en zou echt eens een douche moeten nemen. Kunnen hun werelden ooit samenkomen?

Hoewel ik de cover een hele mooie kleur vindt hebben (en vooral ook de rug!), vind ik het niet helemaal aantrekkelijk. De bosjes zijn grappig, want ja, de bookhunk woont in de bosjes. Je ziet wel gelijk aan de cover dat het om een roman gaat, maar het trekt mij niet 100% aan. De titel, de kleur en de achterflaptekst wel en dat maakt dat ik hem graag wilde lezen.

Hoofdpersonage Julia
Julia is een leuk hoofdpersonage. Een keer geen mid-dertiger die op sla leeft en op pumps loopt. Julia is een vrouw zoals je die op straat zou tegenkomen: een normale size (misschien een beetje meer) en een Big Mac liefhebber. Ik vind dat dit echt als een verademing komt, want er zijn genoeg boeken over de midlifecrisis waarbij dramatische vrouwen je vervelen met hun standaard kwaaltjes. Julia is heerlijk sarcastisch tegenover zichzelf, heeft humor en is best impulsief. Ik vind haar een leuk personage. Abrahamson neemt geen blad voor de mond als ze Julia's leven beschrijft. Alles komt voorbij, álles!

Zwerver Ben
Hoewel ik het heel grappig vind dat Ben een zwerver is en toch is Julia helemaal gek op hem en zo, kon ik me niet vinden in Ben. Hij is zo'n type dat een beetje stoer doet en grappig doet, maar weet dat hij niks te verliezen heeft in het leven. Hoewel dat klinkt als een leuk personage, stond Ben mij heel erg tegen en beschreef ik hem achteraf op Goodreads als een kwal. Ik vond het zó jammer dat ik Ben niet leuk vond, want ik heb wel genoten van de ontwikkelingen tussen Julia en Ben. Ik had het boek nog leuker kunnen vinden als Ben me niet zo tegenstond.

De setting
Ik had een afwisselend gevoel over de setting waarin het boek zich afspeelt. Er waren plekken die me gewoon bevielen en waarbij het lezen prima ging, maar er waren ook veel momenten dat ik me niet kon vinden in waar het verhaal zich afspeelde of wat er om Julia heen gebeurde.

Thema
Ik vind het thema erg origineel en het leuke is dus dat het verhaal gebaseerd is op Abraham's echte leven. Zij ontmoette haar man ook toen hij een zwerver was. Dat vind ik een pluspunt aan het verhaal en dat merk je ook terug in de verdieping van het verhaal: het voelt echt. Je kan ergens terugzien in het verhaal dat Abrahamson geen onzin kraamt. Natuurlijk is er een deel fictie bij om er een roman van te maken, maar de basis staat als een huis.

Feelgood
Het boek is een echte feelgoodroman. Het is voorspelbaar, maar wel vermakelijk. Een kopje thee erbij en je vermaakt je. Het boek heeft voor mij zoals gezegd pro's en con's en ik vond de algehele feeling van dit boek dan ook in het midden. Het is geen uitstaande roman, maar het viel me ook niet tegen. Er zijn hilarische momenten en momenten dat ik dit boek wilde wegleggen.

Ik geef het boek 3/5 sterren en dank uitgeverij Q hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Dit boek geeft je een andere kijk op liefde! <3

Titel | Hoe je verliefd wordt op een zwrver die in de bosjes woont