zondag 30 oktober 2016

Recensie: Het Zwarte Hart - Stephanie Garber

Hi daar!

Vandaag deel ik met heel veel vreugde met jullie mijn recensie van het boek Het Zwarte Hart, geschreven door Stephanie Garber. Allereerst het leuke feitje dat Caraval (de oorspronkelijke titel van het boek) pas in februari uitkomt in andere landen en hier al te koop is! Dat is natuurlijk hartstikke tof! Ten tweede het feitje dat ik al meerdere hysterisch blije reacties hoorde op dit boek. Ik was bang dat ik daardoor te hoge verwachtingen zou krijgen en het boek me zou tegenvallen...

Waar gaat Het Zwarte Hart over?
De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de knappe maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkste voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan een ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen...

Ik vind de cover echt heel erg mooi, mooier nog dan de andere covers die er van Caraval zijn. Zoals deze:

Nee, de Nederlandse cover vind ik vele malen mooier. Het is net alsof je al in de wereld kan stappen, door alleen maar naar de cover te kijken. De achterflaptekst is ook een directe reden om het boek te kopen, het spreekt gelijk aan!

Caravaltastisch
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: dit boek is GEWELDIG. Het viel me op geen enkel vlak tegen en het bleef me bladzijde na bladzijde verrassen en boeien. De wereld van Caraval is gewoon zo fantastisch mooi beschreven, je bent gewoon echt eventjes daar. Caraval is interessant, mysterieus en samen met Scarlett ontdek je de geheimen.

Valse start
Hoewel het boek best introducerend begint, is alles wat er daar gebeurt al belangrijk voor het verdere boek. Dat realiseer je je pas later, maar het boek is zo ontzettend mooi in elkaar gezet. De personages en gebeurtenissen zijn heel goed doordacht en zijn op mooie wijze met elkaar verweven. Gelijk vanaf bladzijde 1 pakt het boek je al! Het Zwarte Hart is een regelrechte must read!

Zus
Scarlett en haar zus Donatella gaan op uitnodiging van meester Legende van Caraval naar Caraval toe, met een boot van een geheimzinnige scheepsjongen: Julian. Zo gauw ze op het eiland van Caraval aankomen, blijkt Donatella te zijn verdwenen. Scarlett doet er alles aan om haar terug te krijgen. De liefde tussen Scarlett en Donatella is heel mooi neergezet en het thema van zusterlijke liefde vind ik een belangrijk thema wat niet in heel veel boeken terug te vinden is.

Legende
Aan het begin maakt Scarlett een keuze: ga je spelen of kijken? Als het spel eenmaal begint word je volledig meegezogen in de wereld van Caraval en zijn spelers. Wie is de geheimzinnige Legende en waar heeft hij Tella opgesloten? Stukje bij beetje komen er aanwijzingen en ontdek je de wereld van Caraval.

Fantastisch
Het Zwarte Hart heeft het allemaal! Er zit liefde in, mysterie, ontroering en hoop. Het leest als een trein en alles wat je nog wil is door, door, door in dit boek! Het boek mist ook geen plottwists, want die vliegen je aan het einde om de oren. Je komt in een achtbaan terecht en je hebt geen idee wat je met je gevoelens aan moet. Er gebeurt zoveel en het is zo geweldig goed! Op het moment dat je denkt te weten hoe het gaat eindigen, lacht het boek je uit en slaat het een andere weg in. Het is in één woord: perfectie.

Net als je denkt dat het boek prachtig mooi zal eindigen, komt er een cliffhanger van heb ik jou daar en wil je niets liever dan Stephanie Garber persoonlijk smeken om deel twee gauw af te maken. I NEED MORE!

Het Zwarte Hart is met stipt het beste fantasyboek van 2016! Zeker weten dat voor mij dit boek er met die titel van doorgaat. Ik heb tegen zoveel mensen geroepen dat ik een gaaf boek aan het lezen was en zo'n boek verdient niets minder dan de volle 5/5 sterren. Ben jij al om? Echt, je gaat geen spijt krijgen. Een legende van een boek.

Ik dank uitgeverij Luijting-Sijthoff Amsterdam (VIB YA) heel hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar. Echt heel hartelijk, ik heb het boek geaaid, special treatment.

Wil jij ook op reis naar Caraval?

Titel | Het Zwarte Hart