donderdag 13 oktober 2016

Recensie: De Wereld achter het Water - Jen Minkman

Het vervolg op Het Boek van Voorheen was klaar en ik kreeg als proeflezer van Het Boek van Voorheen de vraag of ik ook het vervolg wilde lezen. Natuurlijk wilde ik dat! Ik was benieuwd wat er nou precies voor onontdekte wereld lag achter de waas van water.

Waar gaat De Wereld achter het Water over?
Leia en Walt zijn op weg naar de Wereld achter het Water, waar het legendarische land Cornwall op hen wacht. Tony, hun nieuwe vriend, heeft hen verteld dat alle oorlogen uit het verleden vergeten zijn en dat de inwoners van Bodmin en Dartmoor in vrede met elkaar leven. Mensen houden zich aan de regels van een religie van weleer die vergiffenis en geweldloosheid predikt.
Helaas komen ze er al snel achter dat zelfs een vredelievende, ideale samenleving zoals in Dartmoor zijn tekortkomingen heeft. Na een verboden reis naar Exeter, de oude stad van hun voorvaderen, ontdekken de twee Eilanders meer over de nieuwe wereld dan ze lief is.
Wat als de prijs die je moet betalen voor vrede op aarde te hoog is?

Ik vind de cover mooi aansluiten op het vorige deel, maar verder is de samenstelling van kleur en vorm wel wat saai. Aan de andere kant weerspiegelt het wel het karakter van het verhaal. De achterflaptekst heb ik niet gelezen, ik wist nog hoe het vorige deel eindigde en ik ben gelijk doorgegaan in dit deel!

Een nieuw Point of View
Naast Walt en Leia komt er nu een perspectief bij vanuit Alisa. Dat maakt het boek aan de ene kant wat lastiger te volgen, want je moet meerdere verhaallijnen onthouden, maar bij dit boek werkt het juist positief uit. Het geeft diepte aan het boek en je kan breder kijken dan Walt en Leia, die toch altijd bij elkaar zijn. Ik vind Alisa een leuk personage om te volgen, al lijkt zij wel een beetje te perfect. Ze doet precies het goed en zegt het goede en dat irriteerde me een enkele keer wel een beetje. Wat betreft Walt, ik ben gek op hem! Hij is echt een leuk personage. In dit boek is hij nog leuker en dat maakt het plezierig om over hem te lezen.

Star Wars
Waar het vorige deel best veel elementen van Star Wars verworven had, had dit deel dat minder. En eerlijk gezegd ben ik daar blij om. Het was een origineel iets, maar ik vond het eigenlijk niet passen bij het verhaal. Dit deel laat Star Wars eigenlijk los en dat maakt het gelijk een stuk geloofwaardiger.

Een tweede deel
Je merkt in dit boek wel dat het een tweede deel is. De introductie van de wereld en de situatie is gelegd in het eerste deel en de strijd zal nog volgen in het deel erna. Wat gebeurt er dan in het tweede deel? Vooral veel gepraat. Er wordt veel gepraat tussen mensen en er gebeurt nog niet heel veel in de eerste helft van het boek. Echter is het feit dat er zoveel gepraat en gedacht wordt wel weer een pluspunt, want het diept de personages uit. Ze blijven niet oppervlakkig doordat ze constant bezig zijn, maar je leert hun beweegredenen en intenties kennen. Dat is wel weer een pluspunt. Daarnaast komt er vanzelf een boel actie in en het einde maakt dat ik heel benieuwd ben naar het vervolg!

Veel namen, wow
Een voordeel aan vreemde namen is dat het origineel is, het nadeel is dat het heel verwarrend en moeilijk te onthouden is. Ik ben zelf echt iemand die iedereen door elkaar gaat halen als er 'out-of-this-world' namen in een boek staan. Nu was dat in dit boek het geval, personages hadden een excentrieke naam, maar ook alle plaatsen waar over werd gepraat. Ik had op gegeven moment echt even een moment dat ik niet meer kon onderscheiden welke plek waar was en wie wat had gedaan. Gelukkig heeft Minkman er een aantal zinnen in gedaan die verwijzen naar wat er met die persoon of plaats aan de hand was, maar het werkt wel verwarrend.

Ik vond het een leuk boek, maar of ik het leuker vond dan het eerste deel weet ik niet goed. Ik denk het eigenlijk niet, omdat in het eerste boek zoveel gebeurde en het hier veel gepraat was. Echter had ik in dit boek wel meer binding met de personages en begreep ik beter waarom bepaalde dingen werden gedaan. Ik ben benieuwd wat er in het volgende deel gaat gebeuren!

Ik geef het boek 3.5/5 sterren. Ik dank uitgeverij Storm Publishers en Jen Minkman hartelijk voor het ontvangen ePub bestand!

De Wereld achter het Water is in de winkels vanaf november!

Titel | De Wereld achter het Water