vrijdag 21 oktober 2016

Recensie: de Waker - David Baldacci

Hey allemaal!

Vandaag de recensie van De Waker van David Baldacci. Deel 2 in de AW Bruna versie van de Vega Jane serie, en delen 3&4 gebundeld van de Leopold versie. 

 

Waar gaat de Waker over?
Vrijheid begint met overleven
Vega Jane had altijd te horen gekregen dat niemand Bitterbos, waar zij is opgegroeid, kon verlaten. Haar was verteld dat daarbuiten niets te vinden was, behalve het Moeras: een levensgevaarlijke wildernis waar de dood altijd en overal op de loer lag. En Vega geloofde dit ook, totdat ze op een nacht op een geheim stuitte dat haar hele wereld op zijn kop zette: alles was gelogen…
Nu is er nog maar één ding dat Vega Jane scheidt van de vrijheid: het Moeras. Om te ontsnappen uit Bitterbos, moet Vega met haar beste vriend Delph een weg zien te vinden door een afschrikwekkend gebied vol bloeddorstige wezens en duistere magie. Maar het Moeras is erger dan ze ooit had kunnen bevroeden. Het Moeras gooit alles in de strijd om Vega tegen te houden. Om haar wil te breken. Om haar te doden. En Vega zal, om te overleven, een prijs moeten betalen die zelfs voor haar misschien te hoog is…

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover heel erg lijken op een thriller en dat werkt misschien verwarrend gezien het feit dat dit een fantasy boek is. In combinatie met de naam van de auteur die al vele thrillers op zijn naam heeft, snap ik het als mensen het boek niet oppakken in de winkel met het idee dat het een fantasy verhaal is. 

Deel 3
Ik ga het boek even splitsen in de ene helft (deel 3 bij uitgeverij Leopold) en in de tweede helft (deel 4 bij Leopold), aangezien ik vind dat hier een verschil in zit. Ik vond de eerste helft van het boek heel fantasierijk. Het bruist echt van de fantasie en de schrijfstijl is fijn en vlot. Eindelijk kom je te weten wat er met Delph en Vega is gebeurd in het Moeras en zie je wat het Moeras inhoudt. Ze beleven avontuur na avontuur en ontmoeten de gekste wezens. Ik vond dit heel erg aanspreken, hoewel ik me er af en toe aan ergerde dat ze zich zo makkelijk overal uit redden. Tuurlijk hebben ze hulp van hun magische voorwerpen, maar soms mag het ook wel eens echt fout gaan.

Deel 4
Ik vond bij deel vier dat het een beetje veel van hetzelfde werd. Baldacci staat natuurlijk bekend om zijn zenuwslopende thrillers en aan spanning kwam ook niet tekort, maar ik miste de eindknaller. Ik weet dat Baldacci veel aangrijpendere eindes kan schrijven. Dit was op zich wel een passend einde bij de serie, maar mij net even te mak. Daarnaast vond ik het tijdens het lezen lastig om het te volgen. Het leek wel of er express allerlei wegen werden ingeslagen om het boek een nieuwe impuls te geven. Niet doen, Baldacci. Laat het gaan zoals het gaat.

De Wereld van Vega
Ik vind de serie van Vega Jane op zich wel heel leuk, maar het is geen uitspringende fantasyreeks voor mij. Waar in het eerste deel teveel introductie was, is in dit deel teveel de nadruk gelegd op alle actie en fantasie inhalen die in het eerste deel mist. De verhouding is een beetje kwijt. Dat maakt dat ik niet helemaal weet wat ik voel bij de serie. Het is absoluut geen misser, maar één van de toppers vind ik het evenmin. Misschien ligt het aan de auteur en kan hij beter blijven bij zijn meesterlijke thrillers, of misschien ligt het aan de wereld die hij heeft gecreëerd. Het is leuk om gelezen te hebben, maar herlezen zou ik het niet doen.

Delph
Ik vond Delph een leuk personage, omdat hij zo sterk is maar tegelijkertijd ook zo onzeker. Ik moet alleen zeggen dat hij in dit deel een beetje begon te irriteren. Hij blijft maar kuis tegen Vega doen en houdt zichzelf in alsof hij met een zucht de hele wereld om hem heen breekt. Waar is Delph's persoonlijkheid en zijn vuur? Ik hoopte in dit deel nog meer Delph te zien, maar het bleef een beetje bij wat hij altijd doet. Ik denk dat dat op zich ook wel weer een positief punt is, als een personage bij zichzelf blijft. Toch zou ik graag een soort ontwikkeling zien in de personages en die miste. Bij Vega ook trouwens. Ze wordt wat heldhaftiger, maar blijft dezelfde naïeve fouten maken...

Ik vond dit deel leuk om te lezen, maar had er meer van gehoopt. Ik geef het 3/5 sterren. Ik dank uitgeverij AW Bruna hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar! De Finisher serie is één fantasiebom. Dat blijkt uit dit deel wel weer heel erg!

Titel | De Waker
Auteur | David Baldacci
Vertaling | Fanneke Cnossen
Uitgeverij | AW Bruna
Serie | Vega Jane
Deel | #2
Uitgave | Paperback
Prijs | €19,99
Pagina's | 384
ISBN | 9789400507289

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen