maandag 19 september 2016

Recensie: Zwaard van Glas - Victoria Aveyard

Hi allemaal!

Toen ik vorig jaar Rode Koningin had gelezen was ik uit mijn doen. Wat een súpergaaf boek! Helaas een jaar wachten op het vervolg... Toen ik afgelopen maand hoorde van Zwaard van Glas begon ik te springen: YES ik kon doorlezen! Ik was zo benieuwd hoe het verderging. Het einde was zo irritant, want ik wilde niet dat het afgelopen was. Toen ik het boek op de mat hoorde vallen begon ik er gelijk in!

Waar gaat Zwaard van Glas over?
Het bloed van Mare Berrens is rood, de kleur van het gewone volk. Maar haar kracht om bliksem te beheersen maakt haar tot een gewild maar gevaarlijk wapen voor het koninklijk hof.
Hoewel de koning publiekelijk haar krachten ontkent, ontdekt Mare iets bijzonders: ze is niet de enige in haar soort die deze kracht heeft.
Mare ontsnapt aan de koning en de handen van de verraderlijke prins Maven, en gaat op zoek naar andere Roden en Zilveren om samen te vechten tegen de overheersers. Het is een gevaarlijke tocht waarbij Mare het risico loopt om zelf net zo’n monster te worden als de mensen die zij veracht. Zal haar opstand slagen?

Ik vind deze covers heel mooi. Het geeft aan dat het om iets royals gaat, door het kroontje. Tegelijkertijd is het heel simpel, met een gruwelijk randje: het druipende bloed. Dit deel past zo mooi bij zijn voorganger. Ik heb eerlijk gezegd de achterflaptekst niet gelezen. Het boek was binnen en ik was al begonnen met lezen... :-)

BOEM
Ja, boem! Het boek begon gelijk waar het eindigde. Gelukkig maar, want ik heb een hekel aan boeken die ineens verder gaan en een stuk onverklaarde tijd overslaan. Het begin heeft een kleine terugblik naar wat er is gebeurd, wat ik fijn vind, omdat het toch een jaar geleden is. Hoewel voor de rest door het boek heen ook wel vaak wordt teruggekeken naar gebeurtenissen. Soms is dat handig, een 'oja-momentje', maar vaak denk ik ook 'ja, I know, ik heb het boek toch gelezen?' De eerste hoofdstukken al voel je de druk dat de Scharlaken Garde opgejaagd wordt door de troepen van Maven. Het constante vluchten wat in sommige boeken voorkomt, maakt dat ik snel doorlees. Ik voel de gejaagdheid en de spanning en dat maakt dat ik een boek verslind.

Op plaats rust
Hmm. Na twee hoofdstukken houdt het boek voor mijn gevoel een flinke pauze. De actie uit de eerste twee hoofdstukken is weg. Tuurlijk, ze kunnen niet non-stop vechten, maar het zakt hier een beetje in. Ze hebben een tijdelijke veilige plek gevonden waar ze verblijven, tot ze naar een eiland gaan waar meer leden van de Scharlaken Garde op hen wachten. Dit duurt een paar hoofdstukken en vond ik erg langdradig. Een rustig momentje, prima, maar het ging voor mij zo ver dat ik het boek meerdere malen weglegde. Ik voelde me verraden door dit tweede deel wat zo veelbelovend leek en me uiteindelijk maar niet boeide. Verdorie.

Iedereen kan iedereen verraden
Een sterk element aan deze serie blijft het 'Iedereen kan iedereen verraden' concept. Dit blijft je verbazen, wie elkaar allemaal zomaar verraden als het erop aankomt. Deze verrassende momenten zijn momenten waarop je weer zin krijgt in het verhaal en je weer weet waarom je de serie zo leuk vindt. Echter blijft afgezien van deze momenten het verhaal best mak. Mare gaat op zoek naar andere Roden met Zilveren krachten en deze zoektocht is tot in de puntjes beschreven. Leuk dat je zo al die mensen leert kennen, maar er had best wat vaart achter gemogen.

Eindsprint
Hoewel het boek nu één teleurstelling lijkt, is dat het niet. Zeker de laatste hoofdstukken knallen weer en maken je verliefd op de serie die je kent. Aveyard kan schrijven, dat is een feit. Gelukkig zie je dit schrijftalent aan het einde weer heel erg naar voren komen. Het is loei spannend, gruwelijk en verslavend. Het is jammer als de laatste bladzijde om is, want je wilt doorlezen. Ik zat er aan het einde weer helemaal in!

Zwaard van Glas is een leuk boek, maar kan niet op tegen Rode Koningin. Het is een trager, langdradiger deel waarin voelbaar is dat de strijd eraan moet komen, maar het nog niet in dit deel mag plaatsvinden. Het boek had best wat dunner mogen zijn, al moet aan het begin en het eind niets veranderen: die knallen de pan uit en maken het toch nog een sterk boek!

Ik geef het boek 3.5/5 sterren. Ik ben heel benieuwd naar het derde deel, omdat ik toch verliefd blijf op deze serie. Ik dank uitgeverij Cargo hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Zwaard van Glas
Oorspronkelijke titel | Glass Sword