Recensie: Phobos - Victor Dixen

Waar gaat Phobos over?
Zes meisjes
Zes jongens
Zes minuten om elkaar te leren kennen
De eeuwigheid om van elkaar te houden

Ze dromen ervan geschiedenis te schrijven
Zes jongens en zes meisjes bevinden zich in een ruimteschip op weg naar Mars. Overal aan boord hangen camera's, elke stap die ze zetten wordt gefilmd. De reis is namelijk ook een datingshow, die wereldwijd wordt uitgezonden. Het is de bedoeling dat ze allemaal hun grote liefde vinden, zodat ze op Mars de eerste menselijke kolonie in de ruimte kunnen beginnen.

Zij droomt ervan verliefd te worden
Léonor is een van de uitverkorenen. Ze is een wees en kan niet wachten haar eenzame leven achter te laten. Als haar droom een nachtmerrie wordt, is er alleen geen weg meer terug.

De cover van Phobos wekt gelijk de indruk van een ruimteboek. Erg mooi, erg spacy. Normaal ben ik niet zo'n fan van boeken met het ruimtethema, maar dit concept met een datingshow in de ruimte - daar komt het praktisch op neer - maakte me toch wel nieuwsgierig!

Je gaat mee in de shuttle
Wow, in het begin wordt de lancering tot in de puntjes beschreven. Ik vond dus echt dat je kon voelen dat je zelf in de raket meeging de ruimte in. Zo echt kan Dixen het voor mij beschrijven. Voordat Léonor aan boord gaat, twijfelt ze nog even. Een voor haar onbekende man maakt gebruik van deze twijfel en probeert haar iets toe te roepen. Ze verstaat er niets van en gaat aan boord. Toch blijft ze ermee bezig, wat wilde die man zeggen? Was het een verkeerde keuze om in te stappen?

Out of this world!
De beste beschrijving. Hoewel ze natuurlijk letterlijk van de wereld zijn, is dit boek ook niet een standaard boek. Het heeft de ietwat geïndoctrineerde manier van denken onder de personages die sommige boeken hanteren: het hersenspoelen van de bevolking. De deelnemers aan boord van het ruimteschip doen allemaal heel wijs en braaf wat ze moeten doen. Er is wel de stereotypering van het 'slimerikje' die twijfelt of dit wel juist is en alles in de war schopt. Wat dat betreft is er wel een veel terugkomend concept te vinden in Phobos. Spreekt alleen maar aan, lijkt mij.

Daten, maar dan anders
Ik heb eigenlijk het meest nog wel genoten van het date gedeelte. Het is een hele absurde manier van daten, maar de jongens blijven jongens en de meisjes blijven meisjes: ze roddelen, overleggen, bekvechten en flirten. Ieder van de deelnemers heeft iets aparts en dat vind ik ook een toevoeging aan de diepgang van het verhaal. Is het alleen wel zo'n willekeurige keus...? ;-)

Interessant
Ondanks dat het een fictieboek is, vind ik het ook heel interessant. Je leert dingen over de aarde, lichtsnelheid, de ruimte, raketten en nog meer. Ik ben gek op weetjes, dus dat was tof!

Het einde was ongelofelijk spannend en eigenlijk ook heel wreed. Ik wil nú deel twee! Phobos is vernieuwend en prikkelt tot lezen. Hoewel af en toe ik de perspectiefwissel wel wat vervelend vond (het is geschreven vanuit Léonor, maar ook vanuit de organisatie, een andere jongen en een verhaallijn van het publiek). Vooral het verhaal van de jongen vond ik niet zo interessant, hoewel hij een belangrijke rol bleek te hebben.

Het boek krijgt van mij 4/5 sterren en ik dank uitgeverij Q hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Phobos
Oorspronkelijke titel | Phobos