donderdag 29 september 2016

Recensie: Mijn naam is Nul - Luigi Ballerini

Hoihoi!

Die hardcovers van Clavis vind ik altijd zo mooi! Zo was ik ook blij toen Mijn naam is Nul op de mat viel. Wieeeeh! Een mooie hardcover erbij!

Waar gaat Mijn naam is Nul over?
Nul wordt binnenkort veertien jaar. Hij heeft nog nooit een andere persoon aangeraakt. Hij is nog nooit buiten geweest. Nul is opgegroeid in een virtuele wereld waar hij getraind wordt om snel te zijn en doelen te raken. Maar dan gaat het mis. Zijn virtuele wereld valt weg en Nul belandt in de echte wereld, waar het sneeuwt en koud is en alles hem vreemd voorkomt. Nul moet kiezen. Teruggaan of een nieuw leven beginnen?

Ik vind de cover eigenlijk niet zo mooi. Het is een beetje saai qua kleuren en ik vind het niet zo veelzeggend. Dat het een hardcover is, maakt mij dan wel weer blij. Dat is mooi! De achterflaptekst vind ik aanspreken, omdat ik altijd benieuwd ben naar hoe iemand een concept uitwerkt van 'een vreemde in onze wereld'. Of dat nou een sprookjesprinses is die de aarde ontdekt of een robot of een computerspelpersonage, ik vind het altijd leuk om te lezen hoe dit wordt uitgewerkt.

3,2,1 actie!
Het boek begint gelukkig niet met een oneindige intro, kennismaking en opstart naar het hoogtepunt. Dit boek is echt een boek wat gelijk moet beginnen met een knaller, wat ook gebeurt. De 'hoofdcomputer' van Nul heeft problemen en alles stort in elkaar. Nul wordt naar de aarde verplaatst en begrijpt er niets van. Wat is dit voor een wereld? Waarom is de sneeuw zo koud?

Innerlijke stem
Nul heeft een innerlijke stem die hem door de crash en de ontdekking van de aarde heen leidt. Telkens als Nul twijfelt over wat hij moet doen spreekt de stem hem aan. Ik vond dit ontzettend irritant om te lezen. Die stem is altijd Nul aan het kleineren en onderbreekt bijna elke zin in het boek. Het idee is leuk dat je ook kan zien wat Nul denkt, maar hij neemt erg de overhand en bijna elke pagina is 50-50 betreffende de stem en alle andere tekst. Dat is heel vervelend lezen.

Spannende thriller
Al met al heeft het boek natuurlijk ook goede punten! Naast het pakkende begin is het boek spannend en origineel uitgewerkt. Niet altijd even geloofwaardig, maar bedenk maar eens wat iemand uit een virtuele wereld zou doen als hij op aarde zou komen. Dat bedenk je ook niet 1,2,3! Misschien dat de doelgroep (13-15 jaar) het een toffer boek zou vinden, dat zou natuurlijk ook kunnen!

Mijn naam is Nul heeft niet aan mijn verwachtingen voldaan, maar het was een goede poging. Ondanks de actie en de spanning heeft het boek mij niet volledig kunnen pakken en ergerde ik me teveel aan de stem van Nul. Het idee is wel origineel! Ik geef het boek 3/5 sterren en dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van dit boek! Erg tof dat ik hem toch mocht proberen, ondanks dat het niet mijn ding bleek te zijn.

Titel | Mijn naam is Nul
Oorspronkelijke titel | io sono zero
Auteur | Luigi Ballerini