donderdag 15 september 2016

Recensie: De Legende van de Vuurvogel - Femke Dekker

Hoi allemaal!

Een tijdje geleden kreeg ik de vraag of ik dit boek van Femke Dekker wilde lezen en recenseren. Het is eigenlijk een jeugdboek, maar door het fantasyelement wilde ik het graag lezen! Ik zette de ePub op mijn ereader en ging aan de slag! 

 

Waar gaat de Legende van de Vuurvogel over?
Op een barre winterdag vindt Ravian een prachtig gekleurde veer. Het kan niet anders, of dit is de magische veer van de Vuurvogel, uit de legende. Volgens die legende moet de vinder van de veer hem naar de Gele Steen brengen, ver weg in de bergen. Alleen dan zal zijn dorp voorspoed en geluk krijgen.
Ravian komt uit een arm dorp en zijn zusje is doodziek. Er zit niets anders op dan de tocht vol beproevingen te ondernemen. In het geheim verlaat hij zijn dorp. Al gauw komt hij erachter hoe zwaar en moeilijk de tocht is. Magische wezens en kwaadwillende mensen; gevaar ligt overal op de loer. Maar er komen ook bijzondere en wonderlijke dingen op zijn pad.
Zal het Ravian lukken alle beproevingen te doorstaan en de magische veer naar de Gele Steen te brengen?
Cover en achterflaptekst
Ik vond de achterflaptekst erg leuk klinken en ik denk dat als ik dit boek 5-10 jaar geleden in de bibliotheek had zien staan, ik hem had geleend! De cover vind ik ook mooi, het straalt iets magisch uit.

Avontuur
Het avontuur gaat over Ravian. Ravian woont in een eigenlijk typisch arm dorpje van vroeger. De legende gaat dat er iedere 100 jaar en veer van de Vuurvogel neerdwarrelt op de wereld. Degene die de veer vindt, moet allerlei beproevingen doorstaan en de veer in de Gele Steen steken. Als dat hem of haar is gelukt, wordt zijn of haar dorp er rijkelijk mee beloond. Er is dus eigenlijk geen keus: vind je de veer, ga je op pad. Laat nou net Ravian van 11 jaar oud de veer vinden, en niet zoveel zin hebben om zijn leven op het spel te zetten in de beproevingen...

Ravian
Als ik heel eerlijk ben, ben ik niet zo'n fan van de verhalen waarin kinderen van 10, 11,12 jaar noem maar op 'superhelden' zijn. Dat ze een goede daad doen oké, maar serieus, als 11-jarige kan je niet alles doen wat Ravian in dit verhaal doet. Natuurlijk is dit een fantasyboek, maar voor de inleving helpt het mee als het personage geloofwaardige dingen doet. Al moet ik zeggen dat het in dit boek niet zo erg is, het kan veel erger. In dit boek waren er slechts enkele momenten, want verder was Ravian gewoon de jongen van 11 die je ook in je straat tegenkomt. 

Op reis
De heks uit het dorp heeft Ravian zover gekregen dat hij aan zijn avontuur gaat beginnen. Hij vertelt niemand iets en gaat op pad. Op dat moment begint het boek ook echt, vind ik. Je maakt echt een tocht met hem en wilt weten hoe het verhaal verder gaat. Magie en ontroering wisselen elkaar af, aangezien Ravian nog kampt met het verdriet van zijn verloren vader. Na een tijdje krijgt Ravian een reisgenoot die hem de wegwijs maakt over de bergen en naar de Steen. Ravian vertelt echter niemand over de Veer... Dat is zijn geheim!

Hop, klaar
Hoewel ik het een leuk avontuur vond, vond ik dat Ravian nog snel aankwam bij zijn eindbestemming. Het ging hem op sommige momenten toch net even te makkelijk af en het avontuur had naar mijn mening wat langer mogen duren. Het ging om een hele zware lijst aan beproevingen, maar achteraf voelt het alsof dat wel meevalt. 

Fantasierijk
Ik kijk natuurlijk net even kritischer naar het verhaal dan menig 10+-jarige, de doelgroep van dit boek. Ik denk dat voor de doelgroep het een ontzettend leuk boek is, waar ze hun fantasie in kwijt kunnen. Het is een waar avontuur dat hun aan het reizen blaast. Samen met de mooie cover zal het voor de doelgroep een geslaagd boek vormen. 

Een magisch verhaal! Dat is het zeker. Ik geef het boek 4/5 sterren en dan uitgeverij DVP hartelijk voor het ter beschikking stellen van deze ePub! 

Titel | De Legende van de Vuurvogel
Auteur | Femke Dekker
Uitgeverij | Dutch Venture Publishing
Uitgave | ePub (hardcover beschikbaar)
Prijs | €14,95
Pagina's | 140
Publicatiedatum | september 2016
Genre | jeugd, magie, spanning

Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen