dinsdag 27 september 2016

Recensie: De Graces - Laure Eve

Hoihoi!

Een enorm populair boek op het moment is De Graces van Laure Eve. Het boek is voor maar €10 te scoren (t/m 31 okt) en Laure Eve was op bezoek in Nederland. Ik heb haar zelf niet ontmoet (huil), maar ze was op veel plaatsen te zien! Een andere reden waarom dit boek nu zo in opspraak is, is vanwege de uiteenlopende reacties erop. De één noemt De Graces een wonderlijk heksenboek met alles erop en eraan, de ander noemt het een saai tegenvallend boek met weinig origineels. Wat vond ik ervan?

Waar gaat De Graces over?
Het gerucht gaat dat de Graces – Fenrin, zijn tweelingzus Thalia en hun jongere zusje Summer – heksen zijn, en River gelooft dat maar al te graag. Ze wil niets liever dan in hun nabijheid zijn en hun geheimen ontdekken. Zorgvuldig plant ze elke stap die nodig is om haar doel te bereiken. De Graces zijn erg op zichzelf, maar River raakt bevriend met Summer en zo wordt ze kind aan huis. Ze komt steeds dichter bij de waarheid over de familie en vooral dichter bij Fenrin. Maar River heeft ook haar eigen geheimen. Wanneer Fenrin eindelijk binnen handbereik lijkt te zijn, gebeurt er iets waardoor alles voorgoed verandert.

Ik ben echt gék op die cover. Zo witchy en mooi en jaaaaa. Ook de synopsis spreekt me aan, want heksen. Zou dit boek mij zo blij kunnen maken als ik denk dat het gaat doen?

Can't put my finger on it
Ik vind dat er een heerlijk duister sfeertje hangt om de familie Grace. Iedereen op school bewondert ze, maar vermijdt ze tegelijkertijd. Een Grace brengt ongeluk, dat weet iedereen. Nog tot best ver in het boek kom je niet veel te weten over de Graces. Er hangt een grimmig sfeertje om de familie heen en I like it. Het past precies bij het boek en maakte nieuwsgierig om door te lezen.

De Graces
Wat ik op zich minder vond, was waar de Graces zich mee bezighouden. Het klinkt misschien afgezaagd maar een beetje Harry Potter hocus pocus had leuk geweest, in plaats van de gekke rituelen waar Summer River mee opzadelt en Fenrin die een raar spelletje speelt. Natuurlijk is dit wel duisterder, maar ik vond het wat vervelen. Wat wel weer sterk was, was dat iedereen een geheim meedroeg en dat eigenlijk niet aan het licht wilde brengen. Echter vond ik hoe het hele verhaal zich ontwikkelde niet zo sterk. De geheimzinnige dingen waren een beetje matig en de gebeurtenissen verloren kracht. Tegen het einde kwam een climax en ik ben nu wel weer benieuwd hoe het verder gaat in deel 2!

Beide meningen kloppen
Naar mijn gevoel klopten de beide meningen die op het boek waren gegeven. Ik vind het zelf ook een heerlijk witchy boek en het zet aan tot doorlezen door de spannende rode draad en de schrijfstijl van Laure. Tegelijkertijd viel het boek mij ook weer een beetje tegen en werden passages soms wat langdradig of oninteressant voor mij. Origineel vond ik het echter wel weer, want de personages zijn geen stereotypen en het plot neemt bizarre wendingen.

Niet helemaal tevreden, maar wel met een goed gevoel geef ik De Graces 3.5/5 sterren. Het is grimmig, spannend en een goedgeschreven YA. Echter mist het een beetje overredingskracht en de power om te blijven boeien. Het einde smaakt wel naar meer, dus ik ben zeker benieuwd naar deel 2!

Ik dank uitgeverij Best of YA hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Titel | De Graces
Oorspronkelijke titel | The Graces