zaterdag 3 september 2016

Recensie: Daar heb je vrienden voor - Astrid Harrewijn

Hoi!

Vandaag de recensie van Daar heb je vrienden voor. Ik had zelf nog nooit wat van Astrid Harrewijn gelezen en dit boek leek me wel leuk. Het is een vervolg op Drie vrienden, een huis (en een klusjesman). Ik heb dat boek zelf nog niet gelezen, dus ik vond het alleen maar een uitdaging om te kijken of ik dit deel zonder het vorige begrijp. De delen zijn namelijk los te lezen, handig!

Waar gaat 'Daar heb je vrienden voor' over?
Stoer en aantrekkelijk wil hij zijn, stoffig en degelijk is hij. Joost, veertig, ongehuwd, schrijver, kunsthistoricus en archeoloog; werkzaam bij het Rijksmuseum en de Universiteit van Amsterdam. Een verblijf van twee maanden in Rome, waar hij werkt aan een boek over keizer Augustus, zorgt voor de ommekeer. Hij beseft dat de tijd niet stilstaat en dat hij een beetje moet doorpakken als hij wil dat er ooit iets verandert. In een moment van overmoed laat hij zich een nieuwe look aanmeten – wie weet volgt de rest dan vanzelf?
Terug in Nederland ziet het leven er helaas toch wat anders uit dan in de Italiaanse zon. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt hij op één dag twee keer ontslagen en raakt hij verstrikt in een geheim genootschap en een mysterieus raadsel. Maar wat hem het meest uit zijn slaap houdt, is het besef dat hij een kind wil. Zijn vrienden wijzen hem fijntjes op de logische consequentie waar hij zelf nog voor terugschrikt: wil je een kind, dan heb je een vrouw nodig…

Ik vind de cover zelf niet heel mooi, maar hij past wel weer bij het vorige deel.

Dit deel is blauw en waant zich ook in de Amsterdam sferen. Dat de delen bij elkaar passen vind ik wel weer mooi. Echter vind ik de covers zelf weinig bijzonders hebben. De achterflaptekst klinkt wel heel aantrekkelijk en maakt me enthousiast!

Amsterdam en Rome
Het boek gaat over Joost en speelt zich deels af in Amsterdam en deels in Rome. Beide locaties brengen sferen met zich mee die Harrewijn je laat voelen. Je bent echt even in Amsterdam en ook Rome heeft niet veel voorstellingsvermogen nodig, want het wordt zo geschreven dat je er gewoon bent. Harrewijn vertelt geen verhaal, ze neemt je erin mee. Dat is haar talent. Naast de grappige schrijfstijl natuurlijk.

Hilarisch
Ja, ik vond dit boek echt heel grappig. Sukkelige nerdy Joost die weet dat hij niet heel goed in de markt ligt, maar toch best wel hard zijn best doet om hier verandering in te brengen. Hij wil een kind en daarvoor heeft hij een vrouw nodig. De sullige oen die hij is, gaat dit natuurlijk niet zonder ongemakkelijke situaties of gestuntel. Ik vind Joost een erg leuk personage, hoewel ik me af en toe toch een beetje erger aan zijn manier van doen. Ja, hij heeft een vrouw nodig voor een baby, maar hij kan af en toe toch best een slachtofferrol aannemen en zeuren. Kom op Joost, wat positiever!

Eind goed al goed
Het einde is echt heel leuk. Het maakt alles goed en is om te smullen. Ik heb heel erg genoten van het boek en gelukkig is het einde een waardige afsluiter en geen afraffelaar. Het feit dat ik Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) niet heb gelezen, heeft mij niet gestoord. Je mist niks aan belangrijke informatie, alles is goed te volgen en uit het verhaal zelf wijst hoe en wat. Ik weet wel dat ik het vorige deel alsnog wil lezen, gewoon omdat ik meer wil. Ik wil meer Harrewijn, méér! Altijd leuk om voor mij nog onbekende auteurs te ontdekken :-)

Daar heb je vrienden voor is één groot plezier om te lezen. Niet weg te leggen!

Ik geef het boek 4.5/5 sterren en ben heel benieuwd naar andere boeken van de schrijfster. Ik dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Daar heb je vrienden voor