woensdag 7 september 2016

Blogtour: De Sterren van Morgen - de wereld van Wollebrandt - Nicolien Miree

Hi!

Ik doe mee met de blogtour van De Sterren van Morgen! Het klinkt je waarschijnlijk niet bekend in de oren, want de serie moet nog uitkomen. De blogtour is een initiatief van uitgeverij Brandt, die je misschien ook niet bekend in de oren klinkt. Uitgeverij Brandt brengt nu voor het eerst jeugdboeken op de markt! En ik moet zeggen: ze hebben leuke ideeën om deze serie onder de aandacht te brengen!



De Sterren van Morgen?
De Sterren van Morgen bestaat uit vier delen: de Wereld van Wollebrandt, het Vuur van Louise, de Tranen van Saar en de Honger van Max. De vier delen gaan allemaal over hetzelfde verhaal, maar vanuit vier verschillende personages, geschreven vanuit vier verschillende auteurs! In plaats van de vraag of ik alle vier de delen zou willen lezen en recenseren, bedachten ze dat het leuk zou zijn als vier bloggers de handen in één sloegen en ieder één deel van de serie zouden lezen. Zo hebben ze alle vier een andere kijk op het verhaal, via het personage van het deel dat zij lezen. Tof!

Met wie zit ik in een groepje?
In de mail waarin ik gekoppeld werd zag ik drie leuke bloggers staan:

- Fae
Femke
- Sophie

De blog van Femke en Sophie kende ik al, maar die van Fae nog niet. Het is altijd super leuk om nieuwe blogs te ontdekken en ik kan je zeggen: die van Fae is ook zeker de moeite waard!

Welk deel heb ik?
Na overleg werd mij De Wereld van Wollebrandt toegewezen. Serieus, die naam. Maar ik was er blij mee, het leek me een leuk deel!

De Wereld van Wollebrandt
Een ongebruikelijke recensie, maar ik ga er toch een bespreking van het boek in doen!




Waar gaat de Wereld van Wollebrandt over?
Op een gure januaridag komen vier Nederlandse jongeren aan op Mortimer Mansion, een kostschool voor bijzonder onderwijs in Cornwall. In dit typisch Britse kasteel met zijn wonderlijke esoterische staf en zijn ruige omgeving belanden ze in de brugklas. Ze beleven van alles wat je kunt verwachten van pubers die bij hun ouders weg zijn… en nog veel meer. Op deze unieke school wordt de ochtend gegroet, voor het eten gedankt en het leven gevierd – zij het lang niet altijd helemaal op de manier die ouders en docenten voor ogen stond! 

Wollebrandt is gek op fossielen, maar dat maakt hem ook tot een nerd. Op zijn oude school werd hij altijd gepest, door niemand minder dan Quirijn Binckhorst van Waveren Calcoen. Nu gaat hij samen met zijn zus Wendelmoed aan een nieuwe school beginnen: Mortimer Mansion. Een kostschool in Engeland die de leer van De Sterren van Morgen aanhoudt. Eerlijk gezegd vind ik dit een zweverig gedoe en vond ik het door het verhaal heen ook niet heel interessant. Wollebrandt is wel een leuk personage. Zo'n typisch onschuldig jochie die in alle probleemsituaties komt. Samen met Lourdes, een meisje dat hij wel ziet zitten en hem 'Bollebrandt' noemt, vindt hij een fossiel dat uiterst zeldzaam blijkt.

Iedereen in Mortimer Mansion heeft een eigen geheim en dat maakt het een leuk verhaal. Het zijn typische opgroeiende kinderen die dingen ontdekken en tegen de regels in gaan. De doelgroep (12+) is in het oog gehouden en het was daardoor makkelijk te volgen. In het boek komt pesten aan bod en ik denk dat dat een belangrijk onderwerp is voor de jeugd in die leeftijd in de hedendaagse tijd. Miree zet dit mooi neer.

Wat mij heel nieuwsgierig maakt is natuurlijk hoe de andere personages het verhaal beleven, maar vooral hoe die auteurs schrijven. Doordat elk boek een andere auteur heeft, is elk verhaal natuurlijk weer net anders. De grapjes uit mijn boek, kunnen bij een andere auteur wellicht missen of juist grappiger zijn.

De Wereld van Wollebrandt is een leuk, kort boek (128 pagina's), maar is waarschijnlijk meer te waarderen nadat je alle vier de delen hebt gelezen. Op meerdere momenten voelde het verhaal voor mij vreemd aan en leek het een 'hak-op-de-tak' boek. Ik geef het 3/5 sterren. 

Benieuwd?
Ben jij benieuwd naar dit deel? Kom dan zondag even op mijn blog terug ;-) *hint*!

De andere delen
Ben jij benieuwd naar de andere delen? Fae, Sophie en Femke gaan deze bespreken op hun blog. Ik ben de eerste in het rijtje, maar 8, 9 en 10 september kun jij de volgende recensies lezen. Beginnend bij Femke die Het Vuur van Louise doet. Hou morgen haar blog dus in de gaten!

Leesfragment
Wil jij alvast meer weten over mijn deel uit de Sterren van Morgen serie? Op de site van de uitgeverij kun je al meer informatie vinden, samen met een leesfragment! Maar ook de website die speciaal voor deze serie is gemaakt, kun je raadplegen (klik hier)!
  • Titel:De wereld van Wollebrandt
  • Auteur:Nicolien Mizee
  • Uitgeverij:Brandt
  • Uitvoering:Gebonden
  • Pagina's:128 blz.
  • Prijs:€ 12,50
  • Publicatie:september 2016
  • ISBN:978 94 92037 4 28

De serie van De Sterren van Morgen ligt vanaf 10 september in de boekhandel. Laat je verrassen en lees eens een serie op een andere manier dan anders!

Ben jij benieuwd naar deze serie?



Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen