zaterdag 27 augustus 2016

Recensie: Voor de val - Noah Hawley

Vandaag de recensie van een ontroerend boek... Voor de val!

Waar gaat Voor de val over?
Op een mistige zomeravond  gaan tien mensen in Martha’s Vineyard aan boord van een klein privévliegtuigje: negen rijke mensen die daar thuishoren, en een kunstenaar die toevallig aan boord belandt. Zestien minuten  later is het vliegtuig neergestort in zee. De enige overlevenden zijn een jongetje van vier en Scott Burroughs, de kunstenaar, die het kind weet te redden.
Afgewisseld met flashbacks naar de levens van de passagiers en bemanningsleden van het vliegtuigje die het niet overleef­ den, ontvouwt zich het verhaal van Scott, het jongetje en de fragiele vriendschap die zich ontwikkelt tussen dit onwaar­ schijnlijke duo. Langzamerhand rijst het vermoeden dat er iets achter de vliegtuigcrash zat – er zijn te veel bizarre toevallig­ heden. Waarom zaten er zo veel invloedrijke mensen aan boord van deze vlucht? Was het ongeval een mechanische of een menselijke fout, of
was er iets anders aan de hand?

Dit is zo'n 'de cover zegt genoeg'. Er is geen opsmuk nodig, de cover indiceert al een mooi verhaal tussen twee personen. Ook de hemel is een mooie weerspiegeling van de 'val' die er in het boek wordt gemaakt.  De achterflaptekst maakte wel dat ik me ben gaan voorbereiden op de inhoud door tissues te pakken. Tranentrekker!

Meer dan vallen
Wat mooi is aan dit boek, is dat het meer is dan 'een vliegtuig stort neer, twee mensen overleven het, er gebeurt iets liefs tussen deze mensen'. Naast dit gebeuren spelen er namelijk ook nog de verhalen van de passagiers. Wie waren deze mensen? Met welke reden zaten zij aan boord? Wat speelde er in hun leven op dat moment? En deze verhalen zijn ook nog weer meer dan verhalen, want misschien zijn dit wel motieven voor het crashen van een vliegtuig. Was het wel een ongeluk?

De kunstenaar en het jongetje
De band die tussen de overlevenden van de vliegtuigramp ontstaat, is vreemd, maar bijzonder. De kunstenaar Scott redt het jongetje uit het water na de crash en beantwoordt zijn vragen. In het ziekenhuis worden de twee gecontroleerd. Het jongetje moet niets van naalden en ziekenhuizen hebben, dus steunt Scott het jongetje en stelt voor om het samen te ondergaan. Dit is het begin van een bijzondere vriendschap.

De passagiers
De verschillende personages zijn duidelijk beschreven. Er wordt aangekondigd wanneer wie aan het woord is en het wordt niet te lastig gemaakt door te vaak te wisselen of te korte passages. Je bent echt een tijdje in het leven van iemand anders en dat is leuk, zo diep je diens levensverhaal uit en kom je meer te weten over het personage. De personages zelf zijn ook heel verschillend, ondanks dat ze allemaal rijk zijn en best wel snobs. Deze verschillende karakters maakt het een interessant boek.

De vlucht
Je leest eigenlijk van alle personages wat er afspeelde in hun leven voor ze aan boord gingen. Hun beweegredenen en hun laatste woorden en daden. Dit vond ik wel confronterend overkomen: ze stappen in het vliegtuig en nog geen 2 uur later zijn ze dood. Zo ook de quote:

'Hij ging de deur door en liep de zwoele avondlucht in. Over nog geen etmaal zou hij dood zijn.'

Ik wilde dit boek eigenlijk lezen in het vliegtuig naar China, maar een boek over neerstortende vliegtuigen stond toch niet op 1. tijdens zo'n lange vlucht. De crash zelf is wel beschreven, maar had nog veel heftiger gekund. Niet dat dat de strekking van het verhaal was, maar wat meer gruwelen op je stoel had ik wel leuk gevonden. Het boek had je dan meer gegrepen.

De uiteindelijke conclusie van het boek vond ik wel goed gevonden, maar ook wel weer typisch. Het is lichtelijk te voorspellen aan dit verhaal, maar met algemene film- en boekenkennis kan je zo'n scenario wel herkennen.

Voor de val is een bijzonder boek voor iedere lezer. Van tranen trekken tot het hart verwarmen, Voor de val doet het allemaal. Ik geef het boek 4/5 sterren en dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor het opsturen van dit mooie boek!

Titel | Voor de val
Oorspronkelijke titel | Before the fall
Auteur | Noah Hawley