maandag 29 augustus 2016

Recensie: Vertel me drie dingen - Julie Buxbaum

Hoihoihoi!

Vandaag de recensie van een boek waar al menig blogger zeer enthousiast over was. Vond ik Vertel me drie dingen ook zo tof? 

 

Let op de matching nageltjes, jaja!

Waar gaat Vertel me drie dingen over?
Jessie is verhuisd en alles voelt verkeerd: haar nieuwe kakschool, haar nieuwe huis, haar nieuwe stiefmoeder en haar arrogante stiefbroer. En ze mist haar overleden moeder.
Dan krijgt Jessie een mail van een jongen die zich Iemand-Niemand noemt. Ze mag alles aan hem vragen: welke meiden ze moet vermijden, wie haar vrienden zouden kunnen worden en waarom ze beter geen vega-burgers uit de kantine kan eten.
Al snel wordt Iemand-Niemand Jessies reddingsboei. Maar wie op school is toch deze mysterieuze jongen?

Cover en achterflaptekst 
Ik vind de cover leuk. Het lijkt net de voorkant van een schrift zo met de doodles en geschreven dingetjes. Aangezien het boek over de middelbare school gaat is het heel toepasselijk. De hartjeskoek is schattig en maakt de cover compleet, al hadden de wafels uit de originele cover mogen blijven. Die betekenis is me namelijk duidelijk. De achterflaptekst sprak me ontzettend aan! Ik ben gek op boeken over middelbare school, high school, kostschool etc. Dus ik zag mezelf dit boek wel lezen! 

Iemand Niemand
Eigenlijk begint het boek met Jessie, die kapot is van het overlijden van haar moeder. Op haar nieuwe school, waar ze eigenlijk écht niet heen wilde, krijgt ze een mail van iemand die zichzelf Iemand Niemand (IN) noemt. Hij vertelt Jessie de gids te zijn voor haar nieuwe school. Met wie moet ze vrienden worden? Wat moet ze niet eten in de cafetaria? Voor Jessie lijkt dit een grap, hoewel na een tijdje op te school te hebben gezeten zo'n gids best handig lijkt. Ze raakt met IN aan de praat en begint gevoelens voor hem te ontwikkelen. 

Awkward en stout 
Jessie is een heerlijk voorbeeld van de awkward leerling op school die het net even anders doet dan de rest. Het is zo leuk om haar gedachtengangen te volgen en haar handelingen te lezen. Ze is een geweldig personage! Ik was een beetje bang dat dit boek misschien een lief, onschuldig middelbaar schoolboek was over handjes vasthouden, maar het is ook voor de oudere lezers heel leuk. Het gaat over veel meer dan handjes vasthouden en de grappen zijn seksueel getint en hilarisch verwoord. Buxbaum neemt geen blad voor de mond, dit boek is hilarisch, herkenbaar en gevat. 

Quotes
Ik: en een coolio boek
IN: coolio? 2012 heeft ge-appt en wil zijn woord terug

'Mijn vriendin Dri'
Hij haalt zijn schouders op. Geen belangstelling.
'Ze is cool. Ze zat ook aan de lunchtafel toen jij vandaag langskwam.'
Alweer geen reactie. Ik vraag me af wat hij zou zeggen als ik vertelde dat ze weet wanneer hij jarig is, bij welke universiteiten hij zich wil aanmelden en wat zijn favoriete eten in de kantine is. Dat ze in haar hoofd al een complexe en bevredigende relatie hebben. Al is die dan puur eenzijdig.

Boekwinkel 
De hoofdpersoon, Jessie, gaat in een boekwinkel werken. Ik vind het altijd zo leuk om in boeken te lezen dat de hoofdpersonages ook gek zijn op boeken. YAY! 

Hotties
De school van Jessie zit vol met knappe jongens, en dan vooral Ethan. Ethan met zijn Batmanshirt... Zucht. Ethan is de guilty pleasure van dit boek. De bookboyfriend. Jessie ziet hem wel zitten, maar Ethan lijkt niemand van de school te zien staan. Wat nu? 

Een droevige ondertoon 
Naast het grappige wat Jessie allemaal denkt en doet, speelt natuurlijk ook nog de worsteling met het verlies van haar moeder, het verhuizen naar een nieuwe plek, haar nieuwe stiefmoeder en stiefbroer Theo en het verminderde contact met BFF Scarlett. Dit geeft het boek diepgang. Jessie kan haar verdriet kwijt bij IN, die zijn zus zegt te hebben verloren. Beiden zijn beschadigd door het leven en vinden bij elkaar steun. Dit vind ik heel mooi. De gesprekken tussen Jessie en IN zijn ook zo vlot geschreven dat je erdoorheen vliegt. 

Wie is IN?
Dat is natuurlijk uiteindelijk de hamvraag. Door het boek heen raak je lekker aan het speculeren. Je denkt aan bestaande jongens van Jessie's leeftijd, maar houdt ook rekening met een eventuele grap door de schoolbitches: Gem en Crystal. Hoewel ik vaak ben geswitcht had ik uiteindelijk de ware identiteit van IN geraden. Ik ga natuurlijk niks verklappen ;-)

Aanrader met de hoofdletter A
Vertel me drie dingen is het leukste YA-boek van 2016! Dat durf ik zo te zeggen. Van de tot nu toe gelezen YA-boeken in 2016, vond ik dit de leukste. Zal ik drie dingen over dit boek zeggen?

1. Het is hilarisch
2. Het heeft een mooi contrast tussen luchtige passages en gevoelige
3. Het is om te smullen

Ik raad iedereen dit boek aan en geef het 5/5 sterren! Ik dank uitgeverij de Fontein ook hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar! 

Ik ben er blij mee ;-)

 

Titel | Vertel me drie dingen 
Oorspronkelijke titel | Tell me three things
Auteur | Julie Buxbaum
Vertaling | Lia Belt
Uitgeverij | de Fontein jeugd
Uitgave | Paperback
Prijs | €15,99
Pagina's | 352


Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen