maandag 22 augustus 2016

Recensie: Net als Jij - Joany Buenen

Hee allemaal!

Vandaag de recensie van een tienerboek van Nederlandse bodem.

Waar gaat Net als Jij over?
Jessie is verhuisd. Ze begint vol goede moed op haar nieuwe school. maar nieuwe vriendschappen sluiten gaat minder gemakkelijk dan ze had gedacht. Gelukkig kan ze met superster Valentina in haar oortjes de hele wereld aan. Als Valentina naar Nederland komt voor een optreden, moet en zal Jessie gaan. Haar ouders vinden haar te jong voor een concert in Ziggo Dome. Stieken gaat Jessie toch. Wat kan er nou helemaal misgaan?

Een mooie hardcover, met zonnige print. Het boek gaat over een concert en het meisje op de cover luistert naar muziek. Verder vind ik de cover meer een opzichzelfstaand plaatje. Maar wel mooi!

Nederlandse bodem
Wat ik leuk vind aan boeken van onze eigen bodem is dat er ook plaatsen in zitten en gebouwen die je echt herkent. De hoofdrolspelers gaan naar een bepaald museum toe, drinken koffie bij een bepaalde winkelketen of gaan in dit geval naar het ZiggoDome. Het grote concertgebouw wat iedereen in Nederland wel kent. Dat vind ik leuk om te lezen, want je weet dan precies waar de hoofdpersoon heengaat en kan je zo een mooi beeld vormen van wat er gebeurt.

Tienerboek
Van te voren kon je al afleiden dat dit boek een wat jeugdiger boek is. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee en als je daar rekening mee houdt kun je er gewoon van genieten. Want het is een leuk en herkenbaar boek. Iedere tiener/puber heeft wel momenten gehad dat hij of zij ergens heel graag naartoe wilde, maar dat het niet mocht van de ouders. De één neemt daar genoegen mee, haat ze in stilte en laat het gaan. Maar de ander vind dit geen bevredigend antwoord, zet zijn stoute pet op en gaat stiekem toch. Dit laatste is ook het geval bij Jessie. Ze wil Valentina zó graag zien. Ze waagt het erop...

Modern
Wat aan dit boek leuk is, is dat het heel modern is. Niet alleen natuurlijk het Ziggodome, maar ook het internet bevrienden. Jessie praat met iemand via internet die ook fan is van Valentina. Deze vriendschappen via internet zie je tegenwoordig ook steeds vaker. Natuurlijk zijn er ook steeds meer gevaren bij dit internetchatten. Op zich had het ook nog wel leuk geweest als dit boek een grimmige draai had, maar het boek verrast je alsnog met betrekking tot het internetchatten.

Voorspelbaar
Voor de rest is het boek van begin tot eind voorspelbaar. Ik zal niets verklappen, maar dat Jessie naar het ZiggoDome gaat, zonder weet van haar ouders, kan natuurlijk maar één kant opgaan. Dit voorspelbare maakt dat je je eigenlijk soms afvraagt waarom je het boek nog leest. Er was niks mis met het verhaal of de personages, het was een leuk boek. Maar dat je eigenlijk al aan de achterflap tekst kan vertellen wat er gaat gebeuren, maakt dat het boek zelf eigenlijk niet meer veel toevoegt. Enkel de identiteit van Jessie's mysterieuze internet vriendin is een verrassing. Wellicht is het voor de jonge lezers onder ons weer niet zo'n herkenbaar verhaal hoor, dat kan natuurlijk.

Het is een leuk, herkenbaar boek voor de jongeren onder ons. Echter voor mij wel te voorspelbaar, dus ik geef het boek 3/5 sterren. Ik dank uitgeverij Leopold hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Net als jij
Auteur | Joany Buenen
Uitgeverij | Leopold