woensdag 17 augustus 2016

Recensie: Liefde & Gelato

HEY!

Vorige maand las ik Liefde & Gelato uit en vandaag geef ik jullie de recensie!

Waar gaat liefde & gelato over?
Naar Italië ga je voor liefde en gelato, maar soms vind je meer dan dat...

Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen. Maar welke vader laat nou zestien jaar lang niets van zich horen? Alles wat ze wil is zo snel mogelijk weer naar huis gaan.
Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië én haar geheime liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter buurjongen Lorenzo...

Ik vind de cover zomers. De ijsjes en de kleurtjes maken dat het heel vrolijk oogt. Doordat er niet heel veel op de flap te zien is, blijft het een overzichtelijke cover. Toch zou ik het ook wel weer leuk vinden als het gewoon een groot feestje is, de flap. Dus heel veel ijsjes, veel zonnetjes etc. De achterflap spreekt mij aan, zeker tijdens deze zomermaanden. Kan dit boek mijn hart laten smelten, maar niet mijn ijsje?

Italiaans genot
Het boek speelt zich af in Italië. Het land van de ijsjes, de zomer, de zon en de liefde. In dit boek zie je deze elementen ook veel terugkomen. Het is een ontzettend lief boek en een zomers boek. Zeker geschikt om tijdens deze zomer te lezen. Je wordt er helemaal warm van van binnen en het leest lekker vlot weg.

Tegenvallen?
Toch moet ik wel toegeven dat er een aantal passages waren die voor mij niet lekker liepen, bepaalde elementen die mij niet pakten en soms wilde ik het boek gewoon wegleggen. Ik kan niet al teveel hierover zeggen, omdat ik anders spoilers weggeef. Maar door het boek heen waren er gewoon momenten dat ik het boek wilde weg leggen, omdat het mij niet meer helemaal inpakte. Ik denk dat dit ook deels ligt aan het feit dat al heel veel bloggers het boek hebben opgehemeld, er overal positieve reacties op zijn en ik daardoor hele hoge verwachtingen had. Misschien wel zo hoog dat het voor dit boek niet meer realistisch was om waar te maken.

Al met al een toppertje, met een breezer ananas
Voor mij was dit boek dus een leuk zomers boek om gelezen te hebben, maar hij zal niet op mijn favorietenlijstje komen. De personages vond ik wel heel erg leuk. Ze zijn goed uitgewerkt, je begrijpt wat ze willen en denken en ze hebben leuke uitspraken. Zo is het hoofdpersonage een heerlijke griet met een vleugje sarcasme. Ik kan me wel in haar vinden.

Ik geef het boek 3.5/5 sterren. Het was niet helemaal mijn ding, helaas, maar je wordt zeker op mooie wijze meegenomen op een reis door Italië en levensverhalen!

Ik dank uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Liefde & Gelato