donderdag 25 augustus 2016

Recensie: Havikskruid - Irena Brignull

Hoihoi!

Vandaag de recensie van een heel mooi hardcover boek: Havikskruid. Was de inhoud net zo mooi? 

 

Waar gaat Havikskruid over?
De heksen van Havikskruid
Een eeuwenoude profetie wordt werkelijkheid: nu de oude heksenkoningin op sterven ligt, zal het geslacht Havikskruid de nieuwe koningin leveren. En aangezien Ember Havikskruid weinig magische krachten lijkt te bezitten, ligt het voor de hand dat haar nichtje de uitverkorene is. 

De profetie op losse schroeven
Maar dan kruist de 'gewone' sterveling Poppy hun pad. Door haar leren de heksen wat mensen van vlees en bloed voelen: liefde, passie, verdriet, maar al snel ook jaloezie en haat. Als dan ook nog eens blijkt dat Poppy verontrustend veel bijzondere gaven heeft, komt de profetie op losse schroeven te staan...

Cover en achterflaptekst
Ik vind de cover heel mooi. Het boek gaat deels over heksen en ik vind dat de cover dat mooi uitdrukt. Het heeft een witchy tintje. De achterflaptekst heeft me nieuwsgierig gemaakt naar de inhoud: ik ben gek op boeken over heksen!

Een heks, een vloek
De familie Havikskruid zou 1 dochter krijgen die zulke grote krachten had dat zij koningin zou worden. Distel wordt geboren en ze is getalenteerd, maar niet zó getalenteerd. Haar moeder vreest dat haar zus dan wél de echte koningin gaat leveren en spreekt een vloek uit over de dochter-op-komst. Daarmee worden twee baby's van plek gewisseld: een heks in de mensenwereld en een mens in de heksenwereld. Ik vond dit heel goed uitgewerkt, je zag Ember strugglen met haar magieloze bestaan, terwijl Poppy allemaal vreemde ervaringen ondergaat tussen de mensen. 

Twee meiden en een dreiging
De twee meiden ontmoeten elkaar bij toeval. Ze leren over elkaars bestaan. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, waarom een vloek uitspreken als ze elkaar toch weer tegen gaan komen? Er hangt een dreiging boven het hoofd van de meisjes, die maar niet genoeg kunnen krijgen van elkaars wereld. Of nou ja, de wereld waar zij in eerste instantie in hadden moeten leven, natuurlijk. 

Vaag
Het moment dat de meiden elkaar ontmoeten is super leuk, maar op een gegeven moment werd het verhaal vaag. Ik weet niet of dit aan mij lag, maar er gebeurden ineens dingen waarvan ik niet begreep dat daar een mooie overgang toe was, heel abrupt gebeurde het. Soms waren we ineens ergens anders dan waar ik dacht dat we waren en ook de rol van Leo was me totaal onduidelijk. Wat moest die knakker nou met beide meiden? Uiteindelijk weet je een beetje wat er nou met hem is, maar ik vond het maar vervelend om over hem te lezen. 

Top concept, uitwerking kan beter
Het idee is hartstikke leuk en de uitwerking begint goed. Later is Brignull me steeds kwijt en vraag ik me af of daar misschien niet een tandje bij had gekund bij de uitwerking. Het had zoveel gaver nog kunnen zijn! 

Door de mooie cover, het leuke concept en de toffe eerste helft krijgt dit boek 4/5 sterren. Er had dus hier en daar wat beter kunnen worden gecheckt en nagedacht over gebeurtenissen, maar verder een leuk boek. 

Ik dank uitgeverij Gottmer hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar! 

Titel | Havikskruid 
Oorspronkelijke titel | The Hawkweed Prophacy
Auteur | Irena Brignull
Uitgeverij | Gottmer uitgevers groep b.v.
Uitgave | Hardcover
Prijs | €16,95
Pagina's | 336
ISBN | 9789025761189

Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen