zaterdag 20 augustus 2016

Recensie: Gevarenzone - Jennefer Mellink

Hi allemaal!

Vandaag de recensie van het nieuwste boek van Jennefer Mellink! Ik was er heel benieuwd naar, aangezien ik haar vorige boeken Gebroken en Kwaad Bloed erg leuk vond!

Waar gaat gevarenzone over?
Pip wil uit huis. Ze heeft voortdurend ruzie met haar moeder, die haar elke dag weer de huid vol scheldt omdat ze gestopt is met haar opleiding. Op een mooie dag in september lijkt alles op zijn pootjes terecht te komen: Pip vindt een leuke baan én een eigen huisje. Maar dat huis is niet zo geweldig als het lijkt. Nadat Pip en haar vrienden een ouijabord hebben gebruikt, gebeuren er allemaal vreemde dingen: spullen verdwijnen of gaan kapot en er gaat zelfs iemand dood, zoals het ouijabord al had voorspeld. Pips nieuwe leven verandert in een regelrechte hel. Wie heeft het op haar voorzien? Is het iemand van haar vrienden die haar in de maling neemt? Zijn het kwade geesten? Of zijn het spoken uit haar verleden?

De cover is heel spooky, wat goed bij de achterflaptekst past. En het is weer zo'n mooie hardcover van Clavis!

Een andere weg inslaan
Jennefer schrijft natuurlijk jeugdthrillers, maar het geestenconcept is weer nieuw. Ik vind het erg leuk dat ze het gewaagd heeft om dit pad te bewandelen. Eens wat anders, maar toch in haar spannende-verhalen-straatje. Vind ik dat dit positief heeft uitgewerkt? Niet helemaal. Hoewel ik dit boek echt geweldig wilde vinden, vond ik dit boek beduidend minder dan haar vorige boeken. Het pakte me minder en ik vond het minder spannend door het boek heen. De uiteindelijke ontknoping is echter weer wel Mellink-material: onvoorspelbaar en verrassend.

Geesten
Pip gaat met een paar van haar vrienden een ouijabord uitproberen. Tot haar schrik werkt het bord en komen er een paar enge dingen aan het licht. En na de séance is het niet voorbij, Pip blijft griezelige dingen meemaken. Ze heeft net een nieuw onderkomen gevonden, maar dat lijkt ook het enige leuke in Pip's wereld.

Kringloop
Ik vind het zo leuk dat Pip haar nieuwe kamer gaat inrichten met allemaal spullen van de kringloop. Sinds ik gek ben op boeken, kom ik ook vaak bij de kringloop om daar te neuzen tussen alle spullen. Hoewel ik niet zo snel meubels zou kopen bij de kringloop, snap ik dat Pip er graag komt. Het is ook leuk dat uiteindelijk de kringloop ook weer een rol speelt in het verhaal. YAY kringloop!

Net niet helemaal, verdorie
Dit is mijn gevoel over het boek. Misschien had ik te hoge verwachtingen door haar vorige twee boeken, maar dit boek vond ik minder leuk en dat vond ik erg jammer. Hoewel het boek weer goed in elkaar zit en de uiteindelijke ontknoping niet te verwachten is, trok het boek mij minder (misschien wel door het geestenconcept), en was ik minder gedreven om door te lezen. Erg jammer, maar geen probleem! Het volgende boek van Jennefer wil ik gewoon weer heel graag lezen! Wel heel tof was dat naast de gewone verhaallijn je ook kon lezen over een gebeurtenis in Pip's leven, die daarna op originele wijze werd verbonden met het hier en nu. Originele verwevingen is een van Jennefer's specialiteiten!

Ik geef dit boek 3/5 sterren. Ik dank uitgeverij Clavis natuurlijk hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Gevarenzone
Auteur | Jennefer Mellink