vrijdag 1 juli 2016

Recensie: Vallen - Jackie van Laren

Hoi!

Onlangs ontving ik een boek waar ik erg naar uitkeek: Vallen! Wat heeft dit boek met mij gedaan? 

 

Waar gaat Vallen over?
De jonge journaliste Anne Miller werkt voor een blad dat op de rand van de schandaaljournalistiek balanceert en is verloofd met de keurige, kreukvrije Ian. Tijdens een interview met Rory Maquary, leadzanger van een wereldberoemde rockband, gelauwerd acteur en beruchte Hollywood Bad Boy, blijkt Anne een onverwachte connectie te hebben met zijn driejarige zoontje. Het jongetje heeft het moeilijk sinds zijn moeder met de noorderzon vertrok en kan wel wat extra aandacht gebruiken. In een opwelling doet Rory Anne een aanbod dat ze niet kan weigeren: als ze drie weken meegaat met de Amerikaanse tournee van zijn band en op zijn zoontje past, mag ze een exclusief diepteartikel over de band schrijven. Anne pakt zonder aarzelen haar tas en gaat. Ze houdt zichzelf voor dat ze het doet voor haar carrière en voor het kind. Maar bijna tegen wil en dank vallen Anne en Rory voor elkaar. De gevolgen zijn niet te overzien. Vallen is een roman over de verrassing van echte liefde, die er heel anders kan uitzien dan je ooit had verwacht... 

Cover en eerste indruk
Nou die cover is dus echt schattig. Heel subtiel, maar toch zoveel zeggend. Ik vind het heel mooi en het straalt echt 'roman' uit. Leuk! De achterflaptekst sprak mij erg aan, hoewel ik wel bang was voor een 'dertien in een dozijn' effect. Ik wilde wel dat het me zou verrassen!

'Axe is toevallig wel berucht om hoeveel hij kan drinken en hoeveel andere ongezonde chemische middelen hij allemaal kan innemen voordat hij omvalt, en om hoe hij al jaren als een grasmaaier door zijn vrouwelijke fans heen is gegaan'

Gevat 
Dit boek is zo geniaal. Er zitten echt zulke gevatte opmerking in. Ik heb meerdere keren hardop gelachen om bepaalde zinnen die in het boek stonden. Een heerlijke schrijfstijl en woordkeuze maken dat je van elke bladzijde geniet. Het is gewoon top!

'Was het nou echt noodzakelijk dat hij naast haar zat, en dat hij nu zijn hoofd zo opzij draaide dat hij bijna in haar oor zat te slapen?'

Voorspelbaar leuk
Hoewel je er tegenin kan brengen dat het boek voorspelbaar verloopt en eindigt, merk je daar totaal niks van. Je hoopt eigenlijk ook dat het verhaal volgens dat lijntje gaat. Maar het verhaal is toch weer heel anders opgebouwd dan normaal. Natuurlijk zijn er de vaste up-en-down momenten, maar er zitten genoeg verrassingsmomenten in! Ook is het leuk om eens het hele band-gebeuren mee te krijgen. Je tourt zelf mee met de band ;-)

''Druk, mijn reet', zei Roar, 'ik zou meteen alles uit mijn poten laten vallen. Zelfs de godvergeten premier'.
Anne glimlachte tegen wil en dank. 'Rory, je mag de premier niet laten vallen. Daar kan hij niet tegen.''

Rowland
Serieus. Dat kind van een van de hoofdpersonages Roar... Wat een dotje! Ik met mijn opleiding Pedagogische Wetenschappen smelt natuurlijk voor kinderen, dus dit boek was echt een hartvervuller. Of hoe zeg je dat. Het deed mijn hart overlopen van schattigheid? Hij is zo lief. Rowland kan de 'r' niet goed uitspreken en zijn pogingen om dan iets te zeggen zijn zo lief. Je hoort het hem gewoon zeggen. Jackie weet precies hoe kleine kinderen doen en het komt op mij realistisch over.

'Luiser, jij, van zelfbelang opgeblazen slap excuus van een partner, waarom vraag je de premier niet om je vriendinnetje te zijn, als je zijn gezelschap zoveel hoger op de agenda hebt staan dan het mijne.'

Bitch best friend
Een beetje cliché is Anne's best friend die ineens een dikke bitch is (sorry voor de spoiler <3). Ik vind het wel leuk, van die herkenbare rollen in verhalen, maar tegelijkertijd kwam dit voor mij wel teveel uit de lucht gevallen. Alsof het verhaal geforceerd een bitch moest hebben. 

Vallen is de beste roman van 2016! Dat weet ik zeker. Het is lief, leuk, vlot en grappig. Allemaal lezen dus! Echt hoor! :-) Vandaag nog in huis halen!

Vallen krijgt van mij de dikke 5/5 sterren! Ik dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar. 

Titel | Vallen
Auteur | Jackie van Laren
Uitgeverij | Boekerij
Uitgave | Paperback
Pagina's | 400
Prijs | €15,00
Genre | roman
ISBN | 9789022577226

Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen