dinsdag 26 juli 2016

Recensie: Suzy en de Kwallen - Ali Benjamin

HEY!

Toen ik over dit boek hoorde, was ik meteen verliefd op de cover. Wat een fantastisch mooie hardcover en wat een superleuke kwalletjes op de zijkant! Het is werkelijk een genot voor je ogen.

Waar gaat Suzy en de Kwallen over?
Nadat haar voormalige beste vriendin verdrinkt, is Suzy Swanson ervan overtuigd dat dit komt dooreen zeldzame kwallenbeet.
Dingen gebeuren immers heus niet zomaar. Teruggetrokken in haar eigen stille wereld, ontwikkelt ze een plan om haar theorie te bewijzen, zelfs als het betekent dat niemand haar gelooft en ze de wereld over moet reizen in haar eentje.

Nou,  mijn mening over de cover is al duidelijk. Wat betreft de achterflaptekst was ik ook wel enthousiast. Het is een wat jeugdiger boek, maar ik wilde het toch heel graag lezen. Voor een jeugdboek is het een best wel emotioneel onderwerp: een meisje van 12 dat haar beste vriendin verliest en kampt met rouwgevoelens. Ik was benieuwd hoe dit zich in een verhaal ging uiten.

Prachtig, ontroerend en ongelofelijk pakkend.
Dat is toch wel de beste manier om dit boek te omschrijven. Ondanks dat het een jeugdboek is, is het op een ontzettend mooie manier geschreven zodat het ook volwassenen grijpt. Ik had door het hele boek heen eigenlijk geen enkel moment het gevoel dat ik een wat kinderlijker boek las, of dat het feit dat het hoofdpersonage 12 jaar is me stoorde. Ik vind het leuk hoe Suzy steeds met van die feitjes komt. Tijdens het lezen ging ik die hardop aan mijn ouders vertellen. Je leert er toch wat van, zonder dat je een saai informatieboek moet doorwerken.

Hoop en naïviteit
Doordat het hoofdpersonage pas 12 is, kan je een hele andere kant zien van omgaan met rouw. Zo zoekt Suzy de oorzaak van het verdrinken in hele andere dingen dan simpelweg 'verdrinken'. Want ja, haar vriendinnetje kon als geen ander goed zwemmen, dus waarom zou ze verdronken zijn? Dat kan dan toch niet? Heerlijk hoe naïef een kind eigenlijk denkt en hoe makkelijk een wereld lijkt. Wat ik heel mooi vind aan dit boek is dat Suzy hoop houdt dat er een duidelijkere verklaring is voor de dood van haar vriendinnetje dan 'dat soort dingen gebeuren'. Want dat is de zin die volwassenen gebruiken en daar neemt Suzy geen genoegen mee.

Zoektocht
Door het boek heen is Suzy op zoek naar de verklaring dat een kwallenbeet haar vriendinnetje de das om heeft gedaan en niet het water. Daarnaast is er ook nog een zoektocht naar de kwallenexpert, die Suzy het bevestigende woord zou moeten geven. Echter woont hij een heel eind bij Suzy vandaan en durft ze hem niet te contacten. Door het boek heen zie je Suzy dan ook dingetjes schrijven die ze tegen Jamie zou willen zeggen, maar waarschijnlijk nooit zal doen. Ze zoekt ontzettend veel informatie op over kwallen en kwallenbeten om voor zichzelf duidelijk te maken wat zij denkt dat er is gebeurd met haar vriendin. Echter is er naast dit alles ook nog de zoektocht naar hoe Suzy de dood een plekje kan geven in haar leven. Want sinds haar vriendinnetje is verdronken, is Suzy niet meer de oude. Prachtig hoe dit allemaal is verworven met elkaar en realistisch in beeld is gebracht.

De prachtige cover, het rouwende meisje en de ontroerende gebeurtenissen samen vormen een knaller van een boek! Suzy en de kwallen is zo ontzettend mooi, dat het jong en oud zal ontroeren. Ik geef het boek dan ook 5/5 sterren en dank uitgeverij Best of YA/van Goor/unieboek het Spectrum voor het opsturen van dit prachtige recensie exemplaar!

Titel | Suzy en de Kwallen
Oorspronkelijke titel | The Thing about Jellyfish
Auteur | Ali Benjamin