donderdag 14 juli 2016

Recensie: Surf! - Chris Vick

Heel onverwachts werd ik verblijd met een pakketje van uitgeverij Gottmer. Hierin zat Surf!, geschreven door Chris Vick. Ik had dit boek al een aantal keer zien langskomen op Instagram voor de Hebban Buzz, dus ik was er heel benieuwd naar. Het leek me een emotionele golf :-)

Waar gaat Surf! over?
'Surf!' gaat over de vijftienjarige Sam, die tegen zijn zin naar Cornwall verhuist, waar zijn vader jaren geleden in zee is omgekomen. Sam is doodsbang van water, maar om in de buurt te kunnen zijn van zijn spannende buurmeisje Jade en haar vrienden, die allemaal geweldig kunnen surfen, zet hij zich over zijn angst heen. Het duurt niet lang of hij redt zich aardig, ook al vinden Sam en haar vrienden hem maar een een groentje: een 'kook'.
Monstergolven bij de Duivelshoorns
Jade is als schrikdraad waarvan je nooit weet of er stroom op staat of niet, maar Sam raakt helemaal in haar ban. De vriendengroep droomt ervan ooit bij de Duivelshoorns te surfen, een legendarisch eiland waar monstergolven zouden zijn. Als Sam een zeekaart in het huis van zijn oma vindt, met daarop de Duivelshoorns, grijpt hij zijn kans om indruk te maken op Jade en haar vrienden. Maar is surfen bij de Duivelshoorns wel zo'n goed idee?

Ik vind het materiaal waarvan dit boek is gemaakt echt mooi. Het is een papieren boek, maar dan een bepaald soort papier. Ik weet niet helemaal hoe ik het moet uitleggen, maar het is erg mooi. De kleuren zijn heel toepasselijk voor het onderwerp van het boek (surfen en zon) en ik vind hem persoonlijk mooier dan het origineel (Kook). De achterflaptekst sprak mij op zich aan, maar ik was niet heel enthousiast. Zou het boek mij hebben verrast?

Jade
Ik val gelijk maar even met de deur in huis. Jade is het vrouwelijke hoofdpersonage van dit boek en een getraind surfster. Als Sam verhuisd en naast haar komt wonen is hij gelijk helemaal weg van haar. Ik snap dit echt totaal niet. Ik heb me echter wat geĆ«rgerd aan Jade en haar gedrag. Ze doet zo ontzettend uit de hoogte en zo ontzettend bot tegen Sam dat ik niet begrijp dat Sam haar zo fantastisch vindt. Of Sam zou echt totaal geen meiden moeten kennen en ineens haar zien, want zij is gewoon irritant. Eigenlijk staat het boek deels in het teken van wat er tussen de twee opbloeit, waar dit gedeelte vond ik vrij irritant om over te lezen. Als je verder leest kom je erachter dat Jade's gedrag ergens vandaan komt, maar ik vond haar nog steeds geen leuk personage.

Surfen met Sam
Ik snap Sam ook niet helemaal. Hij komt jongeren tegen die aan het surfen zijn, de vrienden van Jade, die hem uitmaken voor Kook (surf noob) en hem uitlachen. En toch denkt Sam: tof! Laat ik met hun leren surfen! Tuurlijk, hij is nieuw en hij wil ook vrienden maken, maar het voelde een beetje geforceerd zo van: we gaan drama in dit boek verwerken en op deze manier is de band die ontstaat tussen de groep alleen maar waardevoller. Ik vond het ongeloofwaardig. Waarom zou je vrienden willen zijn met mensen die je constant belachelijk maken? Zelfs al ben je 'de nieuwe'.

Doorzettingsvermogen en realistisch gevaar
Natuurlijk waren er ook positieve dingen aan dit boek. Het boek laat wel zien dat Sam, die eigenlijk aan het begin van surfen begint en zonder enige ervaring, met veel doorzettingsvermogen en oefenen heel goed kan worden. Dat geldt voor iedereen met alles waar je goed in wilt worden. Chris laat hier een mooie reflectie van zien. Ook vind ik het heel mooi beschreven hoe het is als de golven je raken en je onder getrokken wordt. Je voelt het alsof je zelf onder de golven zit en naar adem wilt happen. Zelf heb ik het niet meegemaakt, maar hoe heftig het is komt wel over uit Vick's woorden.

Chris' schrijfstijl is klare koek. Hij kan het brengen zoals het is, wat lekker weg leest. Hoewel ik zelf wat moeite had met het vrouwelijk hoofdpersonage en met sommige gedeeltes van de verhaal lijn, vond ik het wel een mooi boek. Het einde is een heftig einde, wat je even laat nadenken. Voor mij was het wel een fijn einde ;-)

Ik geef het boek 3/5 sterren en wil uitgeverij Gottmer heel hartelijk bedanken voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Alvast de eerste twee hoofdstukken lezen? Klik hier!

Titel | Surf!