vrijdag 15 juli 2016

Recensie: Reboot - Amy Tintera

Een enige tijd geleden mocht ik het mooie boek Reboot, geschreven door Amy Tintera, in ontvangst nemen. Ik was zó benieuwd naar dit concept: zou dit de nieuwe hype worden?

Waar gaat Reboot over?
De zeventienjarige Wren Connolly werd vijf jaar geleden neergeschoten. Na 178 minuten kwam ze weer tot leven – als Reboot. Reboots zijn ongekend sterk, snel en onkwetsbaar, maar hoe langer ze dood zijn geweest hoe minder menselijk ze terugkeren. Wren is met haar 178 minuten de dodelijkste Reboot die er is. Callum Tweeëntwintig daarentegen is nog praktisch menselijk. Wren moet hem opleiden tot soldaat, maar Callum is langzaam, stelt te veel vragen en heeft altijd een glimlach op...

Ik vind de cover wel mooi, maar vooral de randen van de bladzijden. Die vormen een streepjescode en een oog. Alle Reboots worden namelijk gekenmerkt met een streepjescode met een cijfer. Het cijfer staat voor het aantal minuten dat iemand dood is geweest voordat de Reboot begon. Een mooie toevoeging aan de mooie cover. Wat betreft de achterflap tekst was ik erg positief, aangezien het mij een erg als je nieuw boek leek. Het is aan de ene kant post-apocalyptisch, maar aan de andere kant wist ik weer helemaal niet hoe ik het moest plaatsen. Tof! Verras me :-)!

Origineel met de hoofdletter O
Inmiddels lijken steeds meer YA boeken op hun voorgangers. Populaire concepten worden nagedaan in een ander jasje. Dit is leuk, maar het is leuker als er een origineel concept wordt bedacht wat aanspreekt. Dit is zo'n concept. Kinderen die doodgaan, kunnen na hun door Rebooten. Een proces waarbij ze eigenlijk weer tot leven komen, maar dan sterker, sneller en vaardiger. Hoe langer je dood bent, hoe hogere Rebootscore je krijgt en hoe minder menselijke emoties je overhoudt. Dit verhaal leest vanuit het perspectief van Wren. Wren is een Honderachtenzeventig. Het hoogste cijfer wat iemand ooit heeft gezien. Ze heeft bijna geen menselijke emoties meer en is een uitstekend soldaat. Al haar rekruten doen het ook super goed, omdat zij altijd de hoogste cijfers traint. Dan komt opeens Callum binnen. Callum is een Tweeëntwintig en totaal niet geschikt voor Wren om te trainen. Echter roept Wren tot haar eigen verbazing zijn nummer tijdens de keuzeronde. Dat wordt een uitdaging...

Callum
Callum is in dit boek natuurlijk de YA boy-crush. Hij is een Tweeëntwintig en heeft dus in tegenstelling tot Wren nog menselijke emoties. Dit brengt hem in de problemen als hij op missies moet voor de mensen. Hij weigert bevelen uit te voeren en neemt alles niet zo serieus. Dit levert frustratie op bij de mensen en ze willen Callum eigenlijk elimineren. Wren is degene die dit moet doen, maar de ongevoelige 178 voelt toch wel wat voor de 22 met de glimlach... ;-)

Divergent en de Test
Ik vond het aan het einde een beetje voelen als een mix uit Divergent en de Test. Rebellen, gebouwen bestormen, missies om dingen te stelen, geheime groepen, verraad. En dat vind ik TOP. Het feit dat ik dit zeg betekent dus dat voor mij Reboot kan tippen aan bestsellerseries als Divergent en de Test. Het is spannend, hoewel ik het aan het begin toch best wel een enkele keer wilde wegleggen. Het is zeker niet saai of dat het niet aanspreekt, maar het duurde gewoon even voor er echt wat gebeurde en een tijdje moest ik nog in het concept komen. Omdat het iets nieuws is, moest ik er even aan wennen en het voor me zien. Maar het is zeker een concept wat gaat aanspreken!

Zo veel meer dan een spannend boek
Naast alle gevechten, opstanden, trainingen en moorden spelen ook nog de achtergrondverhalen van de hoofdpersonages een rol. Naarmate je verder komt in het boek leer je meer over de achtergronden van Wren en Callum. Het verleden laat zijn sporen achter en dit geeft een diepe draai aan het verhaal. Naast dat Wren en Callum bezig zijn met vechten en vluchten, zijn ze ook nog bezig met wat ze voor elkaar voelen (kan Wren dan überhaupt wel emoties voelen?) Er is dus naast actie ook wat liefde te vinden... ;-)

Ik geef Reboot 4/5 sterren en wil uitgeverij Unieboek het Spectrum/Best of YA hartelijk bedanken voor het opsturen van dit recensie exemplaar! Ik ben benieuwd naar deel 2.

Titel | Reboot
Originele titel | Reboot #1