woensdag 20 juli 2016

Recensie: Halsoverkop - Aline van Wijnen

Hiiii!

Op deze erg zomerse dag breng ik jullie de recensie van een boek met een zomerse kaft!

Waar gaat Halsoverkop over?
Halsoverkop van Aline van Wijnen, de winnaar van de Vriendin-schrijfwedstrijd! In Halsoverkop brengt de single dertiger Nicole haar tijd het liefst door met Dan, Dave en Paulo (Brown, Eggers en Coelho dus, in papieren vorm). Ze slaagt er echter niet in om een leuke man van vlees en bloed te vinden. Totdat ze op het plekje waar ze altijd gaat lezen in haar lunchpauze een man ziet zitten… met een boek in zijn handen.

De cover vind ik erg zomers ogen. Ik ben gek op die kleuren en vind de vormgeving mooi. Na het lezen van de achterflap kwam ik in zomerse stemming: een boek over een heerlijke jongen die boeken leest... Yes, please. I'd like to order one! Dit is een boek wat je van uitgeverij Z&K zou verwachten: zomer, liefde en mannen!

Een boekenman
Het boek gaat dus over Nicole die het liefst haar tijd doorbrengt met lezen. Er staan ook mooie quotes in die allemaal duiden op: 'wat zal ik anders gaan doen met mijn leven dan lezen?' Zo gaat het bij mijzelf ook vaak, dus het is heerlijk herkenbaar hoe Nicole de drang voelt om te lezen en hier heel erg van geniet. Maar ja. De tijd gaat een soort van dringen en er zou wel een man in Nicole's leven mogen verschijnen. En laat er nou net een man met een boek ten tonele verschijnen...

Van het leien dakje
De schrijfstijl van Aline is heel fijn. Het is luchtig, dus het leest snel weg. Er zitten herkenbare elementen in, zo ook bijvoorbeeld Nederlandse plaatsnamen en andere typisch Hollandse kenmerken, fijn zo'n roman van eigen bodem! Al vind ik wel dat de relatie tussen Nicole en Mr. Boekenman erg makkelijk gaat. Ze zijn al snel elkaars zielsverwanten en willen hun leven met elkaar delen. Hoewel ik gek ben op kleffiebeffie, ben ik niet van cheesy en te gemakkelijk (is dat een logisch onderscheid?). Een beetje drama mag best!

Winnares Vriendin schrijfwedstrijd
Dat Aline de vriendin schrijfwedstrijd heeft gewonnen, begrijp ik. Ze heeft een prettige manier van schrijven en kiest leuke verwoordingen voor wat er gebeurt. Echter kan er nog wel wat aan verbeteren, maar voor een debuutroman is het al heel wat!

Ik geef het boek 3.5/5 sterren en dan uitgeverij Zomer & Keuning hartelijk voor het opsturen van het recensie exemplaar!

Titel | Halsoverkop
Auteur | Aline van Wijnen