woensdag 27 juli 2016

Recensie: Expeditie Verraad - Liza Sips

Hoihoi!

Zoals velen al op mijn blog hebben gelezen ben ik de afgelopen maand naar de boeklancering geweest van het nieuwe boek van Liza Sips: Expeditie Verraad. Toen ik kennismaakte met het boek en Liza een stukje voorlas was ik benieuwd. Het boek is een soort mix tussen Expeditie Robinson en Wie is de Mol, dus het leek me erg leuk!

Waar gaat Expeditie Verraad over?
Pippa is on top of the world: acteerde ze eerder in een soapserie, nu is ze presentatrice bij dé tienerzender van Nederland. En dan heeft ze ook nog eens een relatie met Dylan Dekker, de populairste zanger van dit moment! Maar het geluk is van korte duur: Pippa verliest haar baan en Dylan heeft nauwelijks tijd voor haar, maar wel voor ene Stella.
Wanneer Pippa gevraagd wordt voor de nieuwe realityserie Expeditie Verraad, grijpt ze haar kans. Tijdens de opnames komt ze oog in oog te staan met een jongen die ze nog niet vergeten is… en blijkt dat niets is wat het lijkt.

De cover vind ik heerlijk zomers. De zee, het eiland en dat in combinatie met het logo van het spelprogramma maakt een aantrekkelijke cover. Een boek dat je graag in het zonnetje zou willen openslaan. Wat betreft de achterflaptekst, vind ik dat hij ook aanspreekt. Iedereen kent de programma's Wie is de mol en Expeditie Robinson wel, dus dit is een tof concept.

Vervolg op Soapsop, maar niet per se
Voor wie het nog niet wist, Liza's eerste boek was Soapsop. Dit boek richt zich op Pippa, wat ook het hoofdpersonage is van Expeditie Verraad. In Soapsop lees je hoe Pippa mee gaat doen met een televisieprogramma en in dit boek lees je eigenlijk hoe het verder gaat met haar carrière en hoe ze gevraagd wordt voor een nieuw realityprogramma. Het is leuk als je Soapsop eerst hebt gelezen, want dan herken je de personages. Maar mocht je niet eerst Soapsop hebben gelezen, kom je met dit boek ook gewoon uit de voeten. Het is op zo'n manier geschreven dat je het eerste boek ook niet nodig hebt om het te begrijpen.

3,2,1... Start
Het begin van het boek is een soort intro, waarin je kennismaakt met Pippa en Dylan en hoe hun leven is. Je krijgt een kijkje in de wereld van de sterren en maakt een feestje mee. Hoewel dit ontzettend leuk is om te lezen, kwam het voor mij net even te langzaam op gang. Het bleef een aardige tijd hangen in dit sterrenwereldje, terwijl ik mij juist ontzettend had verheugd op het spelprogramma. Wanneer kwam dat nou?

Expeditie Verraad
Halverwege het boek begint dan eindelijk het spelprogramma. Zes kandidaten worden uitgekozen en op een eiland gezet om spellen te doen. In hun midden bevindt zich de Verrader: iemand die geld voor de verraderpot gaat verdienen en niet voor de kandidatenpot. Hij moet dus eigenlijk net als in het Wie is de Mol spel zorgen dat de kandidaten geen geld verdienen. Ik vond dit goed uitgewerkt. Hoewel zes kandidaten wel weinig is voor zo'n programma, was het wel leuk om met deze personen kennis te maken en ze te volgen in het spel.

Niets is wat het lijkt
Ik heb zelf natuurlijk geen idee hoe het echt gaat bij zulke realityprogramma's, maar als het gaat zoals in Expeditie Verraad beschreven staat, vind ik het wel een giller. Zo wordt er beschreven hoe de kandidaten gefilmd worden als ze in de tuktuk springen, waarop de camera's stoppen met draaien, ze met een busje naar locatie worden gebracht en daar gefilmd worden terwijl ze weer uit een tuktuk springen. Alsof ze met de tuktuk zijn wezen reizen naar locatie. En ook komt naar voren wat montage kan doen met de manier waarop een programma wordt geïnterpreteerd door de kijker. Apart, realitytv maken.

Stella en Mees
Terwijl Pippa meedoet aan Expeditie Verraad spelen er nog meer dingen in haar leven. Zo heeft Dylan, haar vriend, steeds aandacht voor ene Stella en doet hij naar haar heel koeltjes. Wie is die Stella toch? En daarnaast komt Mees ineens tevoorschijn. Mees was haar tegenspeler in het programma uit het boek Soapsop. Ze is een tijdje samen geweest met Mees en die gevoelens blijken niet helemaal te zijn verdwenen. Maar ze kan niks maken, want alles wordt opgenomen...

Ik vond het een heel erg leuk boek om te lezen. Het is heerlijk zomers en meer dan 'slechts' een leuk boek. Het heeft drama, een insight in het sterrenwereldje en verraad en bedrog. Want wie is nou toch die Verrader? ;-)
Ik geef het boek 4/5 sterren! Expeditie Verraad is om te smullen!

Ik dank uitgeverij de Fontein hartelijk voor het schenken van dit exemplaar tijdens de boeklancering. Ik heb ervan genoten.

Titel | Expeditie Verraad