vrijdag 8 juli 2016

Recensie: Eenzaam en Extreem ver weg - Kate Ling

HEY!

Een sprankelend pakketje kwam op mijn deurmat gevallen. Daarin zaten veel glitterende sterretjes en een boek: Eenzaam en Extreem ver weg. Die kwam als een complete verrassing en ik was benieuwd wat ik daarvan ging vinden. Zelf hou ik niet zo van films en boeken over de ruimte, hoewel ik The 100 weer super tof vond. Dus ik gaf het een GO!

Waar gaat Eenzaam en Extreem ver weg over?
Seren leeft aan boord van de Ventura, een ruimteschip van de NASA. De bemanning omvat meerdere generaties en is op weg naar de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet. Seren worstelt met de zin van het leven. Haar generatie werd aan boord geboren, heeft de aarde nooit gekend, maar zal ook de eindbestemming niet bereiken. Haar leven speelt zich af aan boord van de Ventura, en iets anders zal ze nooit kennen. Tenminste... dat is de gedachte waarmee ze is opgevoed.

Ik vind de cover heel mooi. Het duidt gelijk op een ruimte-verhaal. De sterren en vogels tekenen mooi af tegen de donkere achtergrond. Echter maakt het gebruik van wit en zwart/donkerblauw het wel weer een beetje saai.  De achterflaptekst deed me zoals gezegd niet héél veel. Het leek me een leuk boek, maar ik stond op zich niet te trappelen om erin te beginnen.

The 100
Oké, wow. Ik had bij dit boek eigenlijk vanaf het begin het gevoel dat ik The 100 aan het lezen was. Dat verhaal speelt zich natuurlijk ook af in de ruimte en gaat ook over jongeren die daar zijn geboren en opgegroeid en verlangen om ergens anders heen te gaan. Je leest dan over tieners die het zat zijn en het oneens zijn met het systeem, wat bij dit boek ook het geval was.

Het typische dystopische YA verhaal in de ruimte
In dit boek heb je hoofdpersonages Seren en Dom. Net als alle dystopische YA boeken zijn de twee tegen het systeem en willen ze iets anders dan hun het hele leven wordt verteld. Eigenlijk horen en mogen ze volgens het systeem niet samen zijn (je krijgt maar 1 levenspartner en dat zijn zij niet voor elkaar), maar natuurlijk bloeit er wat en sterken ze elkaar aan in die tegendraadse ideeën. Het ging in dit boek eigenlijk vrij makkelijk. Ze maakten kennis en hoppa 'wij blijven voor eeuwig samen en gaan van dit schip af'. Toch was de hele opbloeiing tussen de twee wel schattig om te lezen. Hoe Dom alles voor Seren overheeft, AHW!

Intergalactisch optimistisch
Het boek was heel origineel in de manier waarop het systeem in de ruimte geregeld was. Op zich was het ruimteconcept en de rode draad best bekend uit bijvoorbeeld The 100, maar toch gaf dit boek zijn eigen invullingen en toevoegingen. Dit kon ik erg waarderen. De manier waarop het in dat ruimteschip er aan toegaat word je niet blij van en ik snap dat je dan van het schip af wilt. Er is alleen geen mogelijkheid waarop zij zomaar het schip kunnen verlaten. Als ze dit uiteindelijk toch gaan proberen, loopt het boek erg optimistisch af. Er had van mij wat meer drama en tranentrekkende scènes bij gemogen. De schrijfstijl is overigens fijn.

Ik geef het boek 3/5 sterren. Ik dank uitgeverij Moon hartelijk voor het sprankelende pakje waar dit recensie exemplaar in zat!

Titel | Eenzaam en Extreem ver weg
Oorspronkelijke titel | The Loneliness of Distant Beings