vrijdag 10 juni 2016

Recensie: Daan & Nadia - Esther Walraven

Haaaai!

Op de YA avond in Boekhandel Haasbeek afgelopen maand ontmoette ik Esther Walraven. Zij is een fantastische vrouw en auteur van het boek 'Daan en Nadia'. Ik had haar boek nog niet gelezen en ook nog niet in huis, maar na ons gezellige gesprek heb ik besloten het boek daar te kopen en gelijk te laten signeren. Toen was stap één gezet, maar het boek daadwerkelijk lezen moest natuurlijk ook nog gebeuren!

Waar gaat Daan en Nadia over?
Na een optreden met zijn band kan de zeventienjarige Daan niet meer op zijn benen staan.

Men denkt aan alcoholvergiftiging, maar het blijkt ernstiger. De onvoorstelbare diagnose zet het leven van de altijd optimistische en sportieve Daan op zijn kop: hij heeft een hersentumor. De vijftienjarige Nadia is in alles het tegenovergestelde van Daan: ze is somber, heeft geen goede band met haar ouders en snijdt zichzelf. De oorzaak hiervan ligt bij haar handtastelijke oom. Nadat Nadia opnieuw wordt lastiggevallen door hem, belandt ze door haar eigen toedoen in het ziekenhuis.

Uit een toevallige ontmoeting in het ziekenhuis ontstaat een voorzichtige band tussen de twee. Beiden leren langzaam een andere kant van het leven kennen. Terwijl Nadia worstelt met het leven, vecht Daan tegen de dood. Tijdens deze tegengestelde bewegingen in hun levens, verstevigt de band tussen Daan en Nadia. Maar voor hoe lang?

Ik vind de cover mooi, het straalt hoop uit die twee jongeren in elkaar terugvinden. De achterflaptekst sluit hier ook bij aan. Op zich is de cover niet een eye catcher, maar zo subtiel kan ook mooi zijn.

Emotionele achtbaan
Het is zo mooi om te zien hoe eigenlijk de verhaallijnen tegenovergesteld zijn aan elkaar. Daan, die het leven nog niet zat is, blijkt een hersentumor te hebben en zijn leven staat op zijn kop. En je hebt Nadia, wiens leven al op zijn kop staat en die zichzelf snijdt. De twee hebben beiden een dramatisch leven, maar ze sterken elkaar. Hoop en ontroering wisselen elkaar af in dit boek.

Een 'lekker avondje lezen'
Ik dacht dus een avondje 'lekker' te gaan lezen. Pak dan niet Daan & Nadia. Al snel werd het 'lekker lezen', 'lekker huilen'. Het boek doet je wat en dat voel je maar al te goed. Esther zet de situaties van Daan en Nadia zo goed in elkaar, dat je gelijk gelooft wat er gebeurt.

Daan
Het boek is geschreven vanuit twee perspectieven: Daan en Nadia. Ik vond zelf Daan de leukste verhaallijn. Ik heb al een aantal boeken gelezen over meiden in de puberteit die zichzelf sneden, maar het verhaal van Daan vind ik echt aangrijpend. Een vriendinnetje van mij bleek ook een hersentumor te hebben, maar ik was toen pas 13 jaar dus begreep helemaal niet wat het was en wat het betekende. Dit boek kan daar ook bij helpen, want het geeft ook nog wat informatie weg.

Puberend mooi
Het boek is ietwat jeugdig en dat schemert soms in het taalgebruik of in de situaties wel door. Ikzelf had er op zich geen moeite mee, maar zou toch het boek meer aanraden aan de bedoelde doelgroep: 15-18 jaar. Niet dat als je ouder bent, 20 bijvoorbeeld zoals ik, dat het dan te kinderachtig is. Ik heb er van genoten en ook ik was erdoor ontroerd.

Daan & Nadia is een prachtig voorbeeld van een must-read voor jongeren. Het is ontroerend, maar schept ook hoop. Als je maar iemand hebt om je hoop in terug te vinden. Ik geef het boek 4.5/5 sterren

Titel | Daan & Nadia
Auteur | Esther Walraven