zaterdag 28 mei 2016

Recensie: Oog om Oog - Buddy Tegenbosch

Hi allemaal!

Een tijdje terug was YAA, Young Adult Almere. Daar ontmoette ik de vrolijke Buddy en liet ik mijn boek signeren. Sindsdien heeft het boek echter in de kast gestaan, terwijl Lindsey mij overtuigd had hem snel te gaan lezen. Dus eindelijk heb ik hem uit de kast gepakt en opengeslagen. Was dit een goede beslissing?


Waar gaat het boek over?
Al vanaf de basisschool hoort Jaap-Jan er niet bij. Hij weet wat daarvan de reden is en die reden heeft een naam: Ivar. Door de sadistische spelletjes van Ivar leeft Jaap-Jan elke dag in angst.
Bang voor wat zou kunnen gebeuren. 

Maar wanneer hij achttien is, neemt hij een besluit: vanaf nu gaat alles anders. Hij verhuist, gaat op kamers en begint aan een studie psychologie. Tot zijn verbazing maakt hij snel vrienden, komt
hij op een fantastische plek te wonen en wordt hij aangenomen als barman in de grootste club van de stad. Jaap-Jan, inmiddels JJ voor zijn vrienden, heeft het prima naar zijn zin.
Totdat op een avond een oude bekende de club binnenkomt: Ivar.
Voor de tweede keer neemt JJ een besluit, een besluit met verstrekkende gevolgen.

Cover en eerste indruk
Ik vind de cover zelf op zich duidelijk (oog om oog als titel en dan een oog op de voorkant). Echter, als de blauwe rand er niet was geweest, had ik het boek denk ik niet opgepakt in de winkel. Zo'n volledig witte kaft vind ik zelf niet erg aantrekkelijk ogen. De blauwe rand maakt dat het hele boek super tof eruit ziet en je hem gelijk overal herkent, bravo! Aan de achterkant te lezen lijkt het me een heftig boek, maar ik verwacht ook wel weer dat het zo'n zoveelste jeugdboek wordt met problemen en drama. Ik ben benieuwd of ik word verrast!

OpgetOOGen
Ja, ik was heel blij toen ik het boek uit had en mee kon praten met alle positieve reacties die er op dit boek waren gekomen. Ik vond het zelf namelijk ook een heel sterk boek. Het is origineel, maar tegelijkertijd herkenbaar. Buddy weet hoe je iets moet verwoorden en slaat daarmee de spijker op de kop! 

Tand om tand
Het boek gaat over pesten, maar dan op een heel ander niveau. Het boek volgt twee verhaallijnen, beiden vanuit Jaap-Jan geschreven, maar de één speelt zich af in het nu en de ander in het verleden. In de verhaallijn over het verleden lees je over de pesterijen van Ivar. Ivar is zo'n typisch herkenbaar rot joch die op ieders school te vinden was. Door middel van treiterijen en kleineren pikte hij de belangrijkste plek in de klas in. Iedereen was bang voor hem, maar had tegelijkertijd een hekel aan hem. Zo ook Jaap-Jan. Die Ivar niet kon uitstaan, maar ook niet er tegenin ging...

Payback is hOOG nodig
Als Jaap-Jan aan zijn psychologie studie begint, is het gelijk het begin van iets heel nieuws. Hij kent niemand, niemand kent hem, en hij vindt het prima zo. Hij maakt al snel vrienden en is klaar voor een leuk leven zonder zorgen. Als op een dag Ivar ten tonele verschijnt, is Jaap-Jan vastbesloten het er niet bij te laten zitten. Hij schaduwt Ivar en probeert zoveel mogelijk informatie te verzamelen om hem keihard terug te kunnen pakken. Hij is er klaar mee dat Ivar hem de baas was en moet en zal de rollen dit keer omdraaien.

Hij lOOG en hij verzweeg
Jaap-Jan houdt echter geen rekening met dingen uit het verleden die hij verborgen houdt. Er zijn dingen die hem ook in een slecht daglicht zetten en Ivar zal er alles aan doen om dit tegen hem te gebruiken. Het gaat hard tegen hard, Jaap-Jan laat zijn emoties oplopen en dan gebeurt er iets met alle gevolg van dien.

Het was een heel bijzonder boek. Hoe het in elkaar zit, de schrijfstijl, bravo. Het boek was van begin tot eind te volgen en heel boeiend om te lezen. Schokkende momenten en ontroerende momenten wisselden elkaar af, maar tegelijkertijd wist Buddy ook de hoop door te laten schemeren. Ik geef het boek 4/5 sterren! Bravo, Buddy!

Heb jij dit boek al gelezen?

Titel | Oog om Oog
Auteur | Buddy Tegenbosch
Uitgeverij | Best of YA
Prijs | €16,99
Pagina's | 304
Leeftijd | 15-18 jaar
Genre | Young Adult
Uitgave | Paperback
ISBN | 9789000347599

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen