maandag 9 mei 2016

Recensie: Harry Potter en de Vuurbeker - J.K. Rowling

In april las ik Harry Potter en de Vuurbeker uit. Het was een dikker deel dan de vorige 3 delen, maar of dat iets positiefs of negatiefs is? ;-)

Waar gaat Harry Potter en de Vuurbeker over?
Zoals ieder jaar brengt Harry Potter de zomervakantie door bij zijn vreselijke oom en tante, waar de sfeer dit jaar extra gespannen is doordat hun verwende zoontje Dirk op dieet is. Harry kan dan ook niet wachten tot hij terug mag naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, om aan zijn vierde schooljaar te beginnen. Maar voor het zover is, wordt hij door de familie Wemel op spectaculaire wijze bij de Duffelingen opgehaald, om mee te gaan naar de finale van het WK Zwerkbal!

Harry weet dan nog niet dat er dat jaar op Zweinstein een nog groter en spannender evenement zal plaatsvinden, waarbij ook leerlingen van buitenlandse toverscholen vertegenwoordigd zullen zijn. Ondanks alle opwinding en magische gebeurtenissen, probeert hij zich toch op zijn lessen te concentreren.

Ondertussen zijn er allerlei tekenen die er op wijzen dat Voldemort, met behulp van Duistere tovenaars, weer aan kracht begint te winnen. De angst dat Hij Die Niet Genoemd Mag Worden opnieuw zal toeslaan, wordt steeds groter...

De cover vind ik wel toepasselijk op wat er in het boek gebeurt. Je ziet de opdracht in het meer en een zwemmende tovenaar. Het is een duistere voorkant, wat overeenkomt met de inhoud. Echter zou ik achteraf de hagedis (is het een hagedis?) vervangen hebben door de Hoornstaart draak. De eerste indruk is echt oké, nu wordt het echt spannend volgens mij. Ik ken de films natuurlijk al wel, maar de achterflap zou mij heel nieuwsgierig hebben gemaakt als ik het verhaal niet kende nog.

Zo veel en toch zo weinig
Hiermee bedoel ik dat het een vrij dik boek is, dus veel te lezen en veel informatie. Eigenlijk zelfs teveel, want vooral het begin had zoveel beschrijvende stukken en informatieve stukken dat het me verveelde. Ik kwam vrij lastig door het begin heen, omdat het uitgekauwd voelde. Het 'toch zo weinig' gedeelte slaat op dat ik na het lezen van deze hele lap tekst niet het gevoel had dat ik veel meer te weten kwam wat relevant was om het verhaal te begrijpen. Met veel woorden wordt eigenlijk weinig verteld.

Een spannend verhaal en o ja, ook wat opdrachten
Wow. Ik was echt teleurgesteld over de opdrachten in het boek. In de films zijn ze echt allen heel spannend en ik was zo benieuwd naar hoe dit in het boek terugkwam. Of het net zo spannend was en eventueel zelf spannender, omdat je in een boek meer kwijt kan. In tegenstelling bleek het juist vooral te gaan over alle struggles van de hoofdpersonen en ineens ram bam bam, werden de drie opdrachten aan het eind er doorheen gerast. Het doolhof was wel nog spannend en verschilde licht van de film, dus dat was leuk om te lezen. De opdrachten van de draak en het meer vond ik niet heel veel voorstellen. Maar goed, daar hebben we dan de films voor.

Teleurstellend en toch fantastisch
Ik had bij dit boek dus een beetje teleurgestelde gevoelens, terwijl ik het tegelijkertijd een heel spannend en goed boek vond. Ik weet dus niet helemaal wat ik ermee aan moet, maar het 'woeeeeh' gevoel overheerste toch. Daarom geef ik dit deel 4/5 sterren. Minder dan de eerste drie delen (alle 3 met 5/5 beoordeeld), maar toch wel hoog.

Had jij ook mixed feelings bij dit boek?

1. Ik ben inderdaad ook niet zo'n fan van het vierde boek van Harry Potter. Het verhaal gaat inderdaad behoorlijk traag en zelf kom ik altijd maar moeilijk door de eerste hoofdstukken heen. Het WK Zwerkbal spreekt mij persoonlijk echt niet aan..