woensdag 25 mei 2016

Recensie: Harry Potter en de Orde van de Fenix - J.K. Rowling

Hallohomora allemaal!

Na mijn iets wat teleurgestelde gevoel van deel 4, wilde ik toch wel graag door in deel 5. Dit is het lievelingsdeel uit de serie van mijn vriend, dus ik was toch heel benieuwd en gaf het een go.

Waar gaat het vijfde deel over?
Harry Potter staat op het punt om te beginnen aan zijn vijfde schooljaar op de Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus. Harry kan haast niet wachten en bovendien wil hij weten waarom zijn vrienden Ron en Hermelien de hele zomer zo geheimzinnig hebben gedaan. Maar wat Harry zal gaan ontdekken in zijn nieuwe schooljaar zal zijn wereld op z'n kop zetten...

Ja, deze cover vind ik heel mooi. Een wat lichtere kleur dit keer dan al het bruin, zwart en donkergroen. Wel een dik boek weer, maar dat houdt mij niet tegen! Ik vond de vijfde film het stomst van allemaal, maar na de achterkant te lezen dacht ik 'oh ja, er gebeurt best wel veel volgens mij nog'. Dus daar ging ik.

Zo film, zo boek. Eh nee echt niet.
Wauw. Ik was voor ik begon met lezen erg negatief over dit boek, doordat ik de film niet zo veelzeggend vond. Dit boek is echt het tegenovergestelde. Ik snap dat dit het lievelingsdeel is van mijn vriend. Er gebeurt heel veel en ja, dit is in de film ook wel zo, maar het is niet afgeraffeld. Het enige wat me bij dit boek stoorde was wederom dat het veel informatie was. In dit deel was dat minder dan bij Harry Potter en de Vuurbeker, dat wel. Het verhaal was bij dit boek levendiger. Ik begreep ook beter wat die "kamer met die rare bollen" is, zoals ik die beschreef na de film.

De kamer van Hoge Nood
Ik heb het gevoel dat ze echt 3/4 boek hier aanwezig waren, haha. De Strijders van Perkamentus bereiden zich voor op het dreigende kwaad dat Zweinstein nadert. Voldemort wordt steeds sterker en bereid een aanval voor. Harry wil iedereen voorbereiden op de strijd en leidt zijn eigen 'leger' op in een verborgen ruimte in Zweinstein.

Dorothea Omber/Umbridge
Move over Voldemort, deze bitch is echt kwaadaardig. Man, man, man. In de films kon ik haar al niet uitstaan, maar in de boeken komt nog beter over hoe een naar mens zij is. Ze haalt op elke pagina het bloed onder je nagels vandaan. Hoewel ik haar kattenliefde deel, is dat ook alles. Grr. Zij is de echte slechterik in deze boekenserie. Daarmee is ze natuurlijk wel een fantastisch beschreven personage, als ze ons zo levendig laat haten. Zij is gewoon een typisch onmisbaar personage in iedere boekenserie.

Sirius-ly good en Lunadorable
Kan de woordgrappen natuurlijk niet laten. Sirius Zwarts is één van mijn favoriete personages. Hij is zo lief voor Harry en ook in dit boek doet hij er alles aan om Harry te beschermen. De mistaken good guy. Met hem in het boek leest het allemaal fijner. Sowieso leest dit boek lekker weg. Het is vrij dik, maar voor dit deel vond ik dat niet storend. Ook Luna vind ik een heel leuk personage. Ze is excentriek, maar tegelijkertijd heel down to earth. Ze is slim, trekt zich niets van andere mensen aan en is duidelijk gevormd door het leven. Ja, zij neemt ook een plekje in je hart in, als je dit deel gaat lezen.

Overall is dit boek gewoon top! Het krijgt van mij een dikke 5/5 sterren en ik ga hopelijk gauw door in deel 6. Jeetje, dan is het alweer bijna klaar!

Welk deel in de serie is jouw favoriet?