zondag 15 mei 2016

Recensie: Gebr. - Ted van Lieshout

Heeee!

Totaal onverwacht ontving ik vorige week een pakje van uitgeverij Gottmer met het boek 'Gebr.' erin van Ted van Lieshout. Hoewel erop stond dat het boek al een tijd een groot succes is, had ik er nog nooit van gehoord *oops*.

Waar gaat Gebr. over?
Kun je nog een broer zijn als je broer dood is? Dat vraagt de zestienjarige Luuk zich af als zijn jongere broer Marius is gestorven. Die laat een dagboek na dat Luuk met zichzelf confronteert. Wat Marius al over hem wist, probeerde Luuk nog te verbergen, namelijk dat hij meer van jongens dan van meisjes houdt.

De cover deed mij voelen alsof het een geschiedenis boek was. Nu speelt het boek zich ook in de jaren '70 af, maar het leek mij meer een informatief boek. De cover sprak me niet echt aan, maar de achterflap vond ik wel weer mooi klinken. De titel vind ik wel apart. Op basis van deze titel en cover zou ik het boek niet oppakken in de winkel, want het is totaal iets anders dan ik normaal lees, maar nieuwe ontdekkingen doen vind ik altijd leuk. Zeker omdat ik veel jongens ken die met de 'ik-ben-homo' struggle zitten/zaten, wat natuurlijk helemaal geen struggle zou moeten zijn. Ik was benieuwd naar dit boek en de uitwerking van deze ''struggle'' hierin!

Wow
Wow. Dit is zó mooi. Ik had het echt niet verwacht. Het was heel ontroerend en kwetsbaar. De manier waarop dingen in dit boek werden gezegd en beschreven in het dagboek, wauw. Sommige quotes zetten je echt aan het denken.

"Een moeder die één van haar zoons verliest is nog steeds een moeder, maar wat is een broer die zijn enige broer verliest?"

Dagboek
Wat eigenlijk in dit boek centraal staat is het dagboek van Maurice (Maus), het zojuist gestorven broertje van Luuk. Maus kampt met een ziekte, de ziekte van Wilson, waardoor hij steeds meer begint te trillen en uiteindelijk de dood hem vindt. De moeder van Luuk wil alle spullen van Maus verbranden, maar Luuk redt het dagboek van zijn broertje. Tegen moeders acceptatie in leest en schrijft hij in dit dagboek. Hij gaat een soort gesprek aan met zijn broertje en komt hierbij dingen over hem te weten, maar ook dingen over zichzelf. Uiteindelijk helpt het dagboek Luuk om voor zichzelf uit te komen, als de homoseksueel die hij is.

Taalgebruik
Wat mij wel een beetje irriteerde is het ouderwetse taalgebruik. Het valt op zich mee, maar de manier waarop men met elkaar omgaat in het gezin is wat gedateerd en vond ik niet zo lekker lopen. Meer omdat ik mij er waarschijnlijk niet in kan vinden, het mij 'vreemd' is. Maar het is natuurlijk een wat ouder boek, dus in principe komt dat wel weer mooi overeen.

Gebr. is een verrassend mooi boek wat geheid ontroert. Het blijft een 'out-of-my-comfort-zone' boek, maar ik ben blij dat ik hem heb geprobeerd! Ik geef het boek 4.5/5 sterren en dank uitgeverij Gottmer hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Gebr.
Auteur | Ted van Lieshout
Uitgeverij | Gottmer Uitgevers Groep