donderdag 12 mei 2016

Recensie: Anna en de French Kiss - Stephanie Perkins

Bonjour!

Een Franse groet voor dit heerlijke boek dat zich afspeelt in Parijs. Toen ik dit boek ontving was ik heel blij! Tijd voor een lekker zomers liefdesboek nu het zonnetje in Nederland doorkomt. Hoewel vlak na die gedachte de hagelbuien doorbraken, was ik heel benieuwd naar dit boek!

Waar gaat Anna en de French Kiss over?
Anna kijkt erg uit naar haar laatste jaar op school in Atlanta, waar ze een cool bijbaantje heeft, een lieve vriendin en waar haar secret crush opeens interesse in haar lijkt te hebben. Dan wordt ze door haar vader naar de kostschool in Parijs gestuurd. Anna voelt zich eerst doodongelukkig, maar dat gevoel ebt gauw weg als ze Étienne St. Clair ontmoet. Étienne is charmant en heeft de looks & de brains… en een vriendin. Maar in de Stad van de Liefde moeten wensen uit kunnen komen. Zal een jaar vol bijna-romantische ervaringen eindigen met de felbegeerde French Kiss?

De cover is mooi, zeker als je ze samen ziet met de andere boeken van Stephanie Perkins. LOOK AT THIS:

Ja, mooi hè? Het tweede boek, Lola en de Boy Next Door, is net uitgegeven in het Nederlands door uitgeverij Unieboek. Ik ben heel blij dat ze de titels hetzelfde hebben gehouden qua Engelse termen. Ik ben zo benieuwd naar het tweede deel! Zeker nu ik het eerste boek echt jaaaaaa vond.

Zo veel meer dan kusjes en klefjes
Oeps, haha. Ik heb nu al een beetje verklapt wat ik er van vond. Ach, dat is niet erg. Ik vond het boek heel erg leuk! Je zou aan de titel te zien denken dat dit echt een kleffiebeffie boek is vol met zoenen, drama, liefde en nog meer zoenen. Eigenlijk is dit ook wel waar, want ja wat wil je anders als je boek deze titel draagt? Maar tegelijkertijd is het veel meer. Er spelen serieuze problemen, het is ook grappig, verdrietig, confronterend en mooi. Het is geen té perfecte, te-mooi-om-waar-te-zijn jongen en geen té perfecte romance tussen hem en Anna. Hier ben ik wel fan van :-)

De band tussen Étienne St. Clair en Anna (Banana) Oliphant
Hoewel ik vond dat in het begin er wel heel snel een sterke band was tussen de twee hoofdpersonages, voelde dit later wel realistisch aan. In het begin leek het wat geforceerd 'de twee moeten samen eindigen dus ze moeten nu zich al fijn voelen met elkaar'. Op ten duur leren ze elkaar goed kennen en groeien ze naar elkaar toe. Dit is geloofwaardiger en ook mooi. Étienne heeft nog een vriendin, Ellie, maar je voelt natuurlijk wel aankomen waar het naar toe gaat... Of toch niet? ;-)

Hip, gezellig en leuk
Anna en de French Kiss is een fantastisch voorbeeld van een contemporary Young Adult: het is lief, herkenbaar en realistisch. Ik vond het super leuk om dit boek te lezen. De personages zijn herkenbaar (de beste vriendin, de hotte crush, de school bitch) en misschien wat cliché, maar tegelijkertijd zijn er ook verrassende personages bij (Isla bijvoorbeeld. Is zij dezelfde Isla als in het derde boek :O?). Het verhaal is uiteindelijk wel voorspelbaar, maar dit werkt alleen maar bevredigend. Je wilt een heerlijk romantisch einde van een heerlijk boek.

Aanrader
Als je deze serie (bestaande uit losse afgeronde delen) nog niet hebt gelezen en nu denkt van: oeh zal ik deze serie lezen? JA. Alsjeblieft. Het is zo lief. Je wordt er helemaal blij van!

Ik dank uitgeverij Unieboek het Spectrum hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar en ik geef het boek welverdiend 4.5/5 sterren! Ik ben heel erg benieuwd naar Lola en de Boy Next Door!