woensdag 13 april 2016

Recensie: Twintig regels liefde - Rowan Coleman

Hey!

Onlangs ontving ik van uitgeverij Boekerij een bijzonder recensie exemplaar. Ik was heel benieuwd naar dit mooie boek en las hem uiteindelijk met veel plezier!




Waar gaat dit boek over?
Wat als je nog maar één kans had? Eén kans om een brief achter te laten voor degene van wie je houdt? Wat zou je schrijven?
Tijdens haar nachtdiensten schrijft verpleegkundige Stella brieven voor haar patiënten. Daarin vertellen ze aan hun geliefden over hun gedachten, hun gevoelens, en over hun laatste wens. Soms staan er praktische tips in – hoe werkt een wasmachine? – en soms ouderlijk advies – hoe word je een goede vader? Stella belooft dat ze de brieven pas na hun dood zal versturen. Maar dan breekt ze die belofte: er is één brief waarvan ze vindt dat ze die op tijd moet posten, om iemand een laatste kans te geven op verzoening en een goede afloop…
Cover en achterflap
Ik vind de cover heel mooi. Vrij simpel, maar toch zoveel zeggend. De achterflaptekst maakt me heel nieuwsgierig, terwijl ik normaal niet heel dol ben op dramatische boeken. Toch wilde ik me aan deze wagen.

'Andere meisjes van mijn leeftijd zijn nachtenlang op Ibiza aan het feesten [...], maar ik zit thuis en leef in een andere wereld die alleen tussen de bladzijden van een boek bestaat' - Hope
Ik heb besloten mijn kopjes met quotes aan te duiden, omdat in dit boek hele mooie quotes naar voren komen. Hope is één van de hoofdpersonages uit het boek. Het boek volgt verschillende verhaallijnen, die van Hope, Hugh en Stella. Elk personage heeft een eigen verhaal, maar deze verhalen komen op een hele mooie manier samen. Hope is hierin een jong meisje met een terminale ziekte (taaislijmziekte). Haar beste vriend Ben steunt haar door dik en dun. Hope komt in een centrum terecht waar Stella werkt. Stella is een verpleegster. Ze schrijft de brieven voor de nabestaanden van de patiënten. Haar man Vincent is een militair, die bij een hinderlaag naast zijn been, zijn beste vriend Kip is kwijtgeraakt. Hij lijdt hieronder en sinds dit gebeuren is hij hard en koud tegen Stella. Stella wil weten hoe dit komt en wat er precies gebeurd is, die nacht van de ontploffing.

'Ik hou van het geluid van stemmen op de achtergrond, niet van wat de mensen zeggen - want als ik dat hoor krijg ik meestal zin om midden in een afgelegen bos een bunker te graven, conservenblikken in de slaan en op de Apocalyps te wachten' - Hugh
Hugh is zo'n heerlijk sarcastisch personage wat het boek een luchtige draai geeft. Waar Stella en Hope problemen hebben, heeft Hugh die ook. Zijn moeder heeft zelfmoord gepleegd en zijn vader is ook overleden. Hij is alleen met zijn kat, die zijn ex-vriendin hem heeft nagelaten. Hij heeft niks met dat beest, maar hij verdraagt hem. Als hij op een dag een brief ontvangt van Stella, staat zijn wereld op zijn kop.

'Geen dingen serieus nemen die een Kat niet serieus neemt. Dan maak je je niet meer druk over allerlei onzin en houd je je alleen bezig met dingen die ertoe doen' - Anoniem
Dit vind ik echt een geniale quote. Katten zijn zo heerlijk ongecompliceerd. In het boek speelt een kat ook een rol. Zelfs een driedubbelrol ;-)

'Je kunt je niet om de rest van de wereld bekommeren, laat staan om de rest van het universum. Je kunt alleen maar rechts en links van je kijken en proberen aardig te zijn tegen degenen die je daar ziet' - Grace
De wijze woorden van lieve oude Grace. Zij gaat een belangrijke rol spelen voor één van de hoofdpersonen in het boek.

Twintig regels liefde is een waanzinnig mooi boek, dat je gegarandeerd diep zal raken. Ik hou normaal niet zo van drama, maar dit boek vond ik zelfs prachtig en dat betekent wat! Ik geef dit boek 4/5 sterren!

Ik dank uitgeverij Boekerij hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Twintig regels liefde
Oorspronkelijke titel | We are all made of stars
Auteur | Rowan Coleman
Uitgeverij | Boekerij
Uitgave | Paperback
Prijs | €17,50
Pagina's | 352
ISBN | 9789022575994

Nu te koop in de boekhandel bij jou in de buurt, of op de site van de uitgeverij (klik hier)! Hier kan je ook vast een preview lezen!

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen