zondag 24 april 2016

Recensie: In het spoor van de Eclips - Bronagh Curran

Hooiii!

Ik werd enorm verrast toen ik een tijdje terug 'In het spoor van de eclips' op de mat vond thuis. Totaal onverwacht werd dit exemplaar mij toegestuurd en dat is natuurlijk een hele eer!

Waar gaat In het spoor van de Eclips over?
Het leven zit de 15-jarige Nat Dobbs niet echt mee. Hij stottert, is mager en bepaald geen sociaal genie. Hij doet wel zijn best om goed in de groep te passen, maar de laatste keer dat hij dat probeerde, eindigde hij met zijn onderbroek op zijn enkels – op de lokale televisie.

De schaamte na dit incident is zo groot dat Nats ouders besluiten naar een ander dorp te verhuizen. Daar leert Nat Milo Quincey kennen. Milo, een 65-jarige kluizenaar met ALS, luistert tenminste naar hem. Als Milo Nat vertelt dat hij heel graag de totale zonsverduistering in Kentucky zou willen zien – de eerste in de VS in 35 jaar – besluit Nat dat hij mee wil gaan. Tot Nats grote vreugde stemt dorpsbeauty Celeste ermee in om hun chauffeur te zijn. De road trip wordt een onverwacht succes en de drie groeien steeds dichter naar elkaar toe. Maar een tragisch ongeval wacht hen in de duisternis.

De cover is natuurlijk fan-tas-tisch. Ik ontving een ongecorrigeerd leesexemplaar, die is volledig wit met een preview van de echte cover. Mijn cover is dus helaas niet zo pretty als het echte exemplaar, maar ik denk dat ik stiekem toch de echte ook ga kopen. Die cover moet je in je kast hebben! De achterflap gaf mij een beetje een 'The Fault in our Stars' gevoel. Niet qua onderwerp, maar qua genre. Het is een beetje een dramatisch boek, met liefde en vriendschap. Ik was heel benieuwd!

Adorkable
Nat is echt cute. Hij is een onhandig, nerdy en socially awkward personage. Hoewel ik hem soms een beetje uit zijn rol vond vallen (handelingen en uitspraken die ik niet bij hem vond passen), vond ik dat het personage van Nat goed uit de verf kwam. Hij is het hele boek door zijn sukkelige, maar goudeerlijke zelf. Zijn hart zit op de goede plaats. Ook Milo is een leuk personage. Hij wordt helemaal verkeerd beoordeeld door de buitenwereld, maar hij blijft ondanks dit zichzelf. Hij en Nat krijgen een kostbare band.

Voorspelbaar en toch verrassend
Ondanks dat het verhaal een voorspelbaar einde heeft, is het toch verrassend. Het meest verrassend vond ik niet een gebeurtenis, maar de schrijfstijl! Ik heb echt kunnen lachen om de woordkeuzes die Curran maakte en vond het een super tof vlot lezend verhaal. Je bent er zo doorheen. Het is misschien een wat jeugdiger boek, maar ik heb me er totaal niet aan gestoord. Het verhaal is herkenbaar (pesten, erbij willen horen, je anders voordoen dan je bent) en tegelijkertijd weer anders dan anderen in zijn soort.

Afspeellijst
Bij een roadtrip hoort natuurlijk muziek. Zo spelen ook Nat, Celeste en Milo liedjes af tijdens hun tocht naar Kentucky. Deze liedjes zijn allemaal in een afspeellijst op Spotify gezet, echt super tof! Dit maakt dat je tijdens het lezen nóg meer in het verhaal zit en het lijkt alsof je meerijdt in de auto. Wil jij de afspeellijst ook beluisteren? Dan klik je hier! Ik vind dit echt een super toffe toevoeging aan een boek: een externe aanvulling (muziek, gedicht, game, app etc.). Zo zie je maar: met een boek kun je meer dan alleen lezen!

Ik ben erg positief over dit boek. In het spoor van de eclips is een hartverwarmend verhaal met een ontroerende draai. Ik geef het 4.5/5 sterren! En ik dank natuurlijk uitgeverij Gottmer voor het opsturen van dit boek.

Benieuwd naar dit boek en de eerste hoofdstukken? Klik dan hier!

Titel | In het spoor van de Eclips
Oorspronkelijke titel | The Path of Totality