vrijdag 1 april 2016

Recensie: Het schrift van Perle - Timothée de La Fombelle

Op een regenachtige avond begon ik in Het Schrift van Perle. Een boek over een verbannen jongen uit het sprookjesrijk, naar het Parijs in de jaren '30. Ik ben gek op Once Upon a Time en kreeg bij deze achterflap hetzelfde gevoel. Dusssss ik begon er snel aan!

Achterflaptekst
Joshua Perle is verbannen naar onze wereld, naar het Parijs van de jaren dertig. Maar hij wil terug naar zijn eigen wereld, die van feeën, sprookjesprinsen en magie. Daar wacht zijn grote liefde op hem, dat weet hij zeker. Hij móét een manier vinden om bij haar te komen. Maar hoe kan hij een wereld bereiken waarvan iedereen zegt dat die alleen in de fantasie en in boeken bestaat?

Eerste indruk en cover
Hmm. Ik vond de cover wel mooi, maar het gaf geen gevoel van een boek over sprookjes. Het leek mij meer een reis roman, en eigenlijk zelfs wel literatuur. Dat is wel jammer, als het gaat om een Young Adult boek. De achterflap sprak mij wel meteen aan. Het gaf me, zoals ik al zei, een Once Upon a Time gevoel. Heerlijk!

Literatuur
Het boek voelde in het begin zo erg als literatuur. Het was heel vreemd, raadselachtig en cryptisch. Een man volgt een bloedspoor van een gewond dier, maar hij blijkt zichzelf voor uren te volgen. Hij komt bij een huisje met een vreemde man, en die man zegt: "Dit weekend ga ik met de honden weg". En hup weg issie. Er gebeurt meer van dat soort vaags. Prima als er iets mysterieus gebeurt, maar dit was gewoon niet te volgen in mijn hoofd. Gelukkig werd dit later in het boek beter. Er werd meer uitgelegd en je kon er je voorstellingen bij maken.

Drie delen, van A naar Beter
Het boek bestaat uit drie delen: de mysterieuze gast in de onweersnacht, het gekoesterde verdriet, en verloren voorwerpen uit het sprookjesrijk. Eigenlijk vond ik het met het deel leuker worden. In het tweede deel gaat de mysterieuze gast uit het eerste deel in een gezin wonen, waarvan de ouders net hun zoon zijn verloren. Hij doet zich nu voor als Joshua Perle, hun gestorven zoon, en gaat het leger in. Het leven in het leger is hard, maar zo blijkt de sprookjeswereld ook hard te zijn. Het is niet één en al mooi, romantisch, feetjes.

Sprookjes?
Wat ik heel erg miste in het boek was het sprookjesachtige gevoel. De verbinding met het sprookjesrijk bleef heel lang uit. Het derde deel is het meest gericht op het sprookjesrijk en vond ik dan ook het leukst. De sprookjesmagie kwam hier tot leven. Door het boek heen wissel je tussen onze wereld en de sprookjeswereld. Dat is wel sprookjesachtig, maar ook verwarrend, doordat je om de haverklap wisselt. Eigenlijk was het wel jammer dat tot het derde deel eigenlijk de sprookjeslink uitbleef, want ik vond het ongeloofwaardig dat die verbannen jongen zo lang vasthoudt aan de hoop zijn geliefde terug te vinden in het sprookjesrijk, als hij niet eens weet of ze er is, of ze nog leeft, of ze hem nog wil, of er überhaupt een sprookjesrijk is... Maar ja. Dat wijd ik aan de Franse schrijver. Meeste Franse verhalen zijn zo apart ;-)

Ik geef het boek 3.5/5 sterren. Het was niet zo gaaf als ik had verwacht, maar ik vond het wel een bijzonder boek om te lezen.

Hartelijk bedankt uitgeverij Querido voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Het schrift van Perle