vrijdag 15 april 2016

Recensie: het Boek van Voorheen - Jen Minkman


Hee allemaal,

Vandaag de recensie van Het Boek van Voorheen door Jen Minkman. Toen zij me vroeg of ik haar nieuwste boek wilde recenseren, zei ik natuurlijk ja! 


Waar gaat het boek over? 
De zestienjarige Leia woont al sinds haar tiende in het landhuis en leidt daar een geïsoleerd leven, samen met de rest van de jongeren. Diep van binnen is ze altijd nieuwsgierig geweest naar wat er schuilt achter de Muur die het eiland in tweeën deelt.
Wanneer ze op een avond wegrent van Sol, hun wrede leider, ontmoet ze Walt, een van de Dwazen van achter de Muur. Hij vertelt een heel andere waarheid dan waarmee ze is opgegroeid. Wat blijft er nog over van haar wereld als de Muur...

Cover en eerste indruk
De cover vind ik heel mooi, het lijkt een heel sprookjesachtig boek! De achterflap spreekt mij ook aan, een andere wereld, geheimen over de oorsprong ervan. Leuk!

Fantastic fantasy
Het begin van het verhaal doet niet onder aan enig ander fantasy boek. Het Boek van Voorheen staat als een huis en leest als een trein! Voor je het weet zegt je e-reader dat je al 56% hebt gelezen. Wat? Nu al over de helft? 

De Dwazen en de Ongelovigen
Het wordt natuurlijk steeds spannender en mysterieuzer, wie zijn de Dwazen precies en wie zijn de Ongelovigen? Wat vinden ze van elkaar als ze elkaar zien? Wat is het grote geheim dat maakte dat de twee groepen gescheiden werden?  Wat staat er precies in dat Boek wat niemand mag lezen? Hier komen steeds meer aanzetjes naar en dat maakt het spannender. Er wordt iemand van de klif geduwd, en gruwel komt ten tonele. 

Van alles en nog wat
Er spelen twee verhalenlijnen door elkaar heen: die van Walt en die van Leia. Ieder heeft eigen problemen. Ik vond het verhaal van Leia's perspectief leuker om te lezen dan die van Walt. De manier waarop hun wereld is geregeld, is dystopisch en vond ik erg interessant. Die van Leia vond ik gelijk leuk, die van Walt eigenlijk nog niet echt. Pas vanaf dat Walt Leia heeft ontmoet vond ik het wat beter, terwijl vanaf dat moment ik de verhaallijn van Leia weer minder vond worden. 

Star Wars
Ineens komt er een onverwachte menging van Star Wars erin. Ik ben gek op Star Wars, dus ik kon dit erg waarderen, maar wellicht vinden anderen dit vergezocht. Al met al is het een leuk boek, maar ik had het toch een bevredigender einde gevonden als de 'bad guy' neerging en niet met 'sorry' werd vergeven.

Ik geef het boek 4/5 sterren en dank Jen Minkman hartelijk voor het opsturen van deze recensie ePub! Nederlandse auteurs kunnen ook Fantasy schrijven, dat bewijst Jen maar even! 

Leuke tip! Vanavond is Jen Minkman één van de gasten bij de YA Avond in Boekhandel Haasbeek in Alphen aan den Rijn om 19:00! Hier kan je haar boekpresentatie bijwonen van Het Boek van Voorheen en alvast een exemplaar kopen (en laten signeren) vóór de echte releasedatum (30 april)! 

Titel | Het Boek van Voorheen
Auteur | Jen Minkman
Uitgeverij | Storm Publishers
Uitgave | paperback 
Prijs | €17,95
Pagina's | +/- 200
ISBN | 9789492098139

Vanaf 30 april in de boekhandel!

Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen