donderdag 7 april 2016

Recensie: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban - J.K. Rowling

Hi tovernaars en heksen!

Met veel enthousiasme sloeg ik het tweede deel van de Harry Potter serie dicht. Ik dacht dat dat het beste deel uit de serie was. Ik ging door in deel 3 en die bleek ik nóg leuker te vinden!

Achterflaptekst
Voor Harry Potter aan zijn derde jaar op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus begint, moet hij de zomervakantie bij zijn gemene oom en tante doorbrengen. Door een magisch ongelukje komt hij ineens 's avonds laat op straat te staan. Dan blijkt dat Sirius Zwarts, een beruchte volgeling van Jeweetwel, uit de gevangenis van Azkaban is ontsnapt. Hij is op de vlucht en heeft het wellicht op Harry gemunt.
Er volgt een enerverend schooljaar met nieuwe vakken als Dreuzelkunde en Zorg voor Fabeldieren, spannende Zwerkbalwedstrijden en griezelige voorspellingen. De school wordt bewaakt door Dementors, de gevreesde bewakers van Azkaban, maar Harry zal zijn lessen Verweer tegen de Zwarte Kunsten hard nodig hebben...

Ik vind de cover heel toepasselijk en een heerlijke nostalgie. Ik weet wel dat er veel mooiere covers zijn, maar voor de Nederlandse cover vind ik deze er prima mee door kunnen. Mijn eerste indruk is natuurlijk een beetje gevlekt door de film, maar ik vond deze film nooit echt eruit springen.

Één groot avontuur
Dit boek is juist één en al avontuur. Er gebeurt zoveel door het hele boek heen. En op de één of andere manier kwam hier alles duidelijker uit de verf en kon ik er meer van genieten. Ik vond de film wel leuk, maar het boek viel voor mij echt op. Wel waren de actie delen in het boek weer wat minder dan in de film, maar het boek helpt echt met het begrijpen van alles wat er gebeurt en wie wie is.

Hermelien
Jeetje. In de films is het me nooit opgevallen, maar in de boeken vind ik Hermelien echt een stomme tut. Ze is ontzettend betweterig. Oké, dat is ze in de films ook, maar in de boeken is ze constant bezig met het oneens zijn met Ron en Harry. Ze wil steeds witvoetjes halen bij de docenten door Harry en Ron te verraden. Ik snap nog niet hoe dit op de sterke vriendschap gaat uitlopen, want het is nu echt heel raar dat ze bevriend zijn. Beter wordt Hermelien straks een beetje minder vervelend.

Verschillen boek en film
Ik vind het nog steeds heel leuk dat het boek extra dingen heeft die niet verfilmd zijn. Dit is natuurlijk logisch, maar als je de boeken niet leest weet je niet welke gebeurtenissen je mist. In de film vind ik zoals gezegd de actie delen beter. Zo ook het terug in de tijd gaan. In de film zie je al dat er gekke dingen gebeuren, wat later het werk van de in de tijd teruggekeerde Harry en Hermelien blijken te zijn. In het boek is eigenlijk alleen de Patronus doorgevoerd als invloed van Harry en Hermelien. Wel vond ik in het boek het hele stuk met Zweinsveld beter uitgewerkt, dat was in de film wat rush rush gedaan.

Mag ik deel 4 openslaan? Ja?
Dat dit boek mij zo goed is bevallen maakt dat ik nu echt door wil in deel 4. Ik heb deel 4 nog niet, als enige, dus ik ga hem van mijn zus lenen. Dan ga ik door met lezen, want het is echt fantastisch. Even een ontsnapping uit de echte wereld en een reis naar Zweinstein. De vierde film vond ik heel goed en echt spannend, dus ik ben benieuwd naar het boek!

Ik geef het boek 5/5 sterren, dikverdiend!