Recensie: Engelsfors #3.2: De Sleutel, De Finale - Mats Strandberg &Sara B Elfgren

Boven de cirkels zijn de tekens van de elementen in de rots gekerfd.
Vuur. Aarde. Lucht. Water. Metaal. Hout.
Vuur en Hout geven minder licht. De tekens van de elementen die zich op school al hebben geopenbaard. En daaronder verschijnen voor Anna-Karins ogen letters die woorden vormen die zij niet begrijpt.
TENEBRIS APERIAR – ik open wanneer de duisternis valt.
De apocalyps is ophanden. De zielen van de Uitverkorenen vormen de sleutels tot het openen van de poort waarmee de demonen onze wereld kunnen betreden. Wie kunnen zij nog vertrouwen?
De klok tikt. Is het einde der tijden echt nabij? Dodelijke spanning in Engelsfors…
Hoewel de covers allemaal vrij gelijk zijn en hierdoor goed in de boekwinkel te herkennen, vind ik de covers niet bijzonder. Ze zijn gruwelijk (schedels, messen en bloed), terwijl de boeken op zich niet heel gruwelijk zijn. Er wordt wel bloed vergoten, mensen vermoord en rituelen uitgevoerd, maar echt een Saw gevoel wat de cover je geeft, nee. De achterflap is wel heel spannend, want het geeft al wat aanzetjes tot wat er in dit deel gaat gebeuren. Snel, beginnen!

Vlot en compact
Hoewel dit natuurlijk de andere helft is van het derde deel en oorspronkelijk samen hoort met de eerste helft, is dit deel lekker compact. Het is een wat dunner boek, maar het is ook in tegenstelling tot alle andere delen eindelijk een keer niet zo extreem langdradig. Het is vlot, zonder onnodige prietpraat en hierdoor komt de spanning veel beter over. Ik blijf erbij dat die hele serie zeker de helft dunner had kunnen zijn.

Personages: ze zijn en ze komen terug
Minoo speelt in dit boek een grote rol. Zij heeft niet zoals de andere Uitverkorenen een element en een kracht, maar zij kan de ziel uit een persoon drijven, zo ook uit 'gezegenden': personen die door een demon zijn gezegend, overgenomen. Minoo heeft een beetje de sleutelrol. Wat ik erg leuk vond was dat Elias weer terugkwam, die vermoord werd aan het begin van het eerste boek. Ik zal niet verklappen hoe hij terugkomt en wie er bij hem zijn, maar ik vind het leuk dat hij weer een rol speelt.

Actie en spanning tot de max
Tot de max moet je niet zien als een giga spannend verhaal, maar van alle delen is dit deel het meest vol met actie en spanning. Logisch eigenlijk ook, want het is het laatste deel, de ontknoping, Gelukkig maakt het einde het ook waar. Er verschijnen tekens op school van de elementen, één voor één. Wat dit precies betekent, ga ik je niet vertellen, maar het is telkens als er een nieuw teken verschijnt weer een spannend moment. Er zijn nieuwe elementen toegevoegd om de spanning op te voeren, en die werken!

De Sleutel: De Finale is een waardig einde van een toffe serie! Voor wie de serie nog niet kent: het is even lastig om je aandacht bij alle personages en gebeurtenissen te houden, maar uiteindelijk heb je dan wel een superleuke witchy serie te pakken!

Ik geef dit boek 4.5/5 sterren en dank uitgeverij AW Bruna hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar.

Titel | De Sleutel: De Finale
Auteurs | Mats Strandberg & Sarah B. Elfgren