dinsdag 15 maart 2016

Recensie: Shinu - Jonas Boets

Het is een beetje stil geweest de laatste dagen op de blog. Ik heb het erg druk met leren voor de tentamens, dus van lezen komt niet veel, maar van bloggen ook niet. Het is voor mij een zware tentamenweek, want ik heb vier tentamens waarvan er een is die ik echt moet halen, wil ik op de VU blijven. Dus ja stress...

Toch wil ik mijn best doen om af en toe even tijd vrij te maken om toch even te lezen en te bloggen, want dat vind ik nou eenmaal superleuk en pauzes horen er ook bij!

Vandaag daarom de recensie van Shinu!

Waar gaat Shinu over?
De levensverwachting van Ish en de rest van de wereld is gekelderd door industriële vervuiling, ecologische rampen en chemische voeding. De maatschappij is hertekend naar de efficiëntie van Shinu: wie lang leeft, is interessant; wie snel zal sterven, waardeloos. Ish is zestien en vertrekt zoals al zijn leeftijdsgenoten naar de stad om zijn taak in de nieuwe wereldorde te vervullen. De anderen weten van niets, hij wel. Hij weet dat hem in de stad de hel wacht. Ish wil ontsnappen, het systeem ontregelen. Maar wat kan één jongen beginnen tegen een geoliede machine? In de stad begint zijn strijd. Een gevecht met het Beheer, een zoektocht naar vertrouwelingen en een race tegen zijn doodsvonnis. Zijn Shinu.

Dit is nieuw op mijn blog. Ik ga bij elk boek voor ik begin met lezen kort noteren wat ik van de flap vind en de achterflaptekst, en wat mijn indruk is van deze combinatie. Bij Shinu dacht ik bij de cover aan een actieboek met een hoofdpersoon die gaat strijden voor iets. In combinatie met de achterflaptekst kon ik mij eigenlijk al een heel scenario schetsen. Wat mij wel opviel was dat er niets stond van een vrouwelijke hoofdrol, dus ik verwacht weinig liefde en veel jongensboek. Het boek is trouwens ook dunner dan verwacht...

Gruwelijk en spannend
Het begint gelijk leuk. Je maakt kennis met Ish die eigenlijk in het verpauperde gedeelte van de stad woont. Hij wacht samen met zijn leeftijdsgenoten op zijn Shinu, de dag dat hij zal sterven. Ish wil dit niet, hij wil er tegen vechten. Het moment dat hij naar de stad vertrekt besluit hij dan ook om het systeem te doorbreken. Het moet anders. Al in het begin van het boek vergaart Ish veel kennis over hoe alles in zijn wereld en in het systeem in elkaar zit, alleen doet hij hier niet echt iets mee. Dat is een beetje jammer, hij heeft de kennis al om een verschilt te maken, maar hij besluit er een heel boek over te doen om het in gang te zetten.

Ish, held en slapjanus
Ish... Tja. Hij is natuurlijk de held van het boek en ik geef hem geen ongelijk. Echter is hij ook wel een slapjanus. De hoofdpersoon die met 'held' bestempeld wordt is eigenlijk nergens bang voor, neemt risico's en heeft doorzettingsvermogen. Ish bezit dit ook wel, maar hij twijfelt heel veel of hij het wel moet doen en hij wil de risico's niet allemaal zomaar nemen. Helaas, want ondanks dat het boek vol zit met actie momenten, is dat een beetje een tegenvaller.

Een duidelijk beeld
Ik vind dat je Shinu kan lezen met een duidelijke voorstelling van hoe alles gaat. Het begin in de verpauperde gebieden tot in de stad. Alle actiescènes, tot de ingedutte scènes. Het is een mooi concept voor een film, doordat het eigenlijk al als film afspeelt in je hoofd. De sfeer komt over, maar op de een of andere manier had ik toch wat moeite om het boek te blijven oppakken. Vanaf het moment dat Ish in de stad komt zit er wel een spannende rode draad in, maar het dut een beetje in. Je wilt uiteindelijk wel weten hoe het zit, maar Netflix roept en daar geef je dan liever gehoor aan. Dit maakte dat Shinu mij niet volledig wist te overtuigen.

Jongensboek
Voor wie andere recensies over Shinu heeft gelezen, weet al wat ik ga zeggen. Shinu is best wel een jongensboek. Niets mis mee natuurlijk, want de vele actie momenten, groffe zinnen en bordeelbezoeken kunnen ook voor meisjes prima te lezen zijn, maar het was voor mij wat té jongensachtig. Aan de andere kant vind ik het fijn dat er meer boeken komen die op jongens aansluiten, die moeten namelijk ook leesgek worden!

Shinu is een spannende confrontatie met hoe de wereld zou zijn als je écht beperkt de tijd hebt op aarde en het gevecht om dit te verlengen. Ik geef het boek 3.5/5 sterren. De Shinu Saga is gestart!

Jij kunt meeschrijven aan de Shinu saga, de eerste hoofdstukken lezen en meer ontdekken over de Shinu wereld op SHINULEAKS!

Hartelijk bedankt, Uitgeverij Leopold, voor het opsturen van dit recensie exemplaar!