donderdag 3 maart 2016

Recensie: Harry Potter en de Steen der Wijzen - J.K. Rowling

Hoihoi,

Ik noemde mijzelf altijd een crazy Harry Potter fan. Eigenlijk mocht dit niet, omdat ik mijn fandom baseerde op de films. Als boekenwurm en boekblogger is het eigenlijk not done dat ik de HP boeken nog niet had gelezen. Daar moest verandering in komen. Ik schreef me in voor de Harry Potter read-a-thon van Thunderstruckbooks en ging ervoor!



Waar gaat Harry Potter en de Steen der Wijzen over?
Harry Potter lijkt een doodgewone jongen, die sinds de dood van zijn ouders bij zijn hardvochtige oom en tante woont in de bezemkast onder de trap. Als er een geheimzinnige brief voor hem wordt bezorgd, verandert zijn hele leven. Harry Potter gaat naar Zweinstein's Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, komt erachter wie zijn ouders waren en leert alles over bezemstelen, toverdranken, draken en monsters. Bovendien ervaart Harry hoe het is om een aartsvijand te hebben! 

Waaaaaaaaaah. Ik ben zo stom. Dat was mijn eerste reactie toen ik dit boek dichtsloeg. Waarom heb ik de boeken nooit eerder opengeslagen? Het is eigenlijk de film, maar dan nog net even meer (dûh). Ik vond het zo leuk om te lezen over het moment dat Harry voor de deur van de Duffelingen werd gelegd, in plaats van dat het in de film vrijwel gelijk is van: achtergrond informatie gehad, film begint! 

Ook zijn er wat dingetjes anders in de boeken dan in de films en dat is grappig om op te merken. En dat maakt het ook leuker, aangezien je het boek leest en niet het filmscript. 

Wat ik vooral heel leuk vond, is dat al die uitspraken in de Nederlandse editie ook in het Harry Potter PC spel zitten. Echt letterlijk. Je hoort die personages het gewoon zeggen. Mensen die de PC games ook hebben gespeeld (of nog steeds spelen, schaam je niet ik doe het ook) kunnen dit beamen, haha. 

Ook begreep ik meer van de personages. Dat is in deel 1 nog niet zo'n probleem geweest, maar in de latere films was het af en toe erg verwarrend en nu heb ik dus hoop dat ik van alles ga begrijpen door de andere delen straks :-)

Het taalgebruik valt me ook op. Het lijkt echt een kinderboek, terwijl de films zo ja... Heftig zijn. Het is in het boek echt 'Harry is blij' 'Er komt een spin' 'Harry is bang'. Dit maakt wel dat ik het boek zo uit had.

Uiteraard kan ik er niet omheen en geef ik Harry Potter en de Steen der Wijzen de volle 5/5 sterren. 

Wat vond jij het leukste/opvallendste in deel 1? 

Liefs,
Monica 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen