dinsdag 1 maart 2016

Recensie: Crescendo - Becca Fitzpatrick

Hallo allemaal!

Voor degenen die het nog niet wisten; ik was heeeeel enthousiast over Hush Hush, het eerste deel in de Hush Hush serie van Becca Fitzpatrick. Daarom was ik ontzettend benieuwd naar het tweede deel en toen ik die van mijn vriend kreeg sloeg ik hem gelijk open!

Waar gaat het tweede deel, Crescendo, over?
Nora Grey is verstandig, slim en loopt nooit in zeven sloten tegelijk. Haar eerste fout was om verliefd te worden op Patch. Patch maakt de ene fout na de andere en heeft een verleden dat verre van brandschoon is. Verliefd worden op Nora is het beste dat hem ooit is overkomen. Maar kunnen Nora en Patch een brug slaan tussen hun twee verschillende werelden als dat betekent dat hun hart op een hartverscheurende manier op de proef wordt gesteld?

Het begin is spannend. Het is een proloog waarin je de vader van Nora volgt terwijl hij vermoord wordt. Heerlijk, gelijk pakkend!

Echter vind ik dat het daarna een beetje saai wordt. Het is vermakelijk, maar niet zoals ik bij Hush Hush had: elke pagina is een feest. Zeker tot op de helft vroeg ik me af of er nog iets ging komen.

Ik ergerde me ontzettend aan Nora. Wat ik in het eerste deel had ("Nora is niet vervelend, haar naïviteit is juist aandoenlijk") had ik nu niet meer. Nora was ontzettend overdreven aan het handelen en tot op het vervelende af Patch aan het dissen, terwijl ze dat zelf niet eens wilde. Kom op, dat Patch alleen voor het raam staat van een ander meisje betekent niet gelijk een relatie, dus is jouw reactie misplaatst Noraatje..

Maar ik vind dat vanaf ongeveer de helft er ineens een draai komt in het verhaal. Nora's gedrag even door de vingers gezien (en Marcie die je met je vingers wil wurgen, wat een capsoneskind) is het boek ineens weer heel spannend.

Er heerst een angst en mysterie rondom een duister fenomeen die 'de Zwarte Hand' wordt genoemd. Hij zou een meedogenloos persoon zijn die niet tweemaal knippert met zijn ogen voor hij je pijnigt of vermoordt. Door een anonieme tip komt Nora er achter dat haar vader ook door deze Zwarte Hand is vermoord. Als alle aanwijzingen over de Zwarte Hand naar Patch wijzen weet Nora niet meer waar ze het moet zoeken.

Het einde is echt heerlijk en maakt dat je toch weer heel graag dat volgende deel wilt pakken. Het is onvoorspelbaar door een dikke plottwist en ontzettend mysterieus door het einde. Het is geen einde van 'dit boek is afgerond, maar het mysterie nog niet, dat komt in deel 3 weer'. Nee dit boek eindigt van: 'hoi dit is een belangrijk en spannend moment, je wilt meer maar dat krijg je niet. Einde'

Ik geef het boek ondanks het wat saaie begin, maar door het sterke einde en omdat Vee gewoon echt een awesome personage is 4/5 sterren. Ik heb Stilte en Finale al besteld dus ik hoop gauw door te kunnen lezen!