zaterdag 27 februari 2016

Recensie: Nodig - Joëlle Charbonneau

Hii boekenwurmpjes

Vandaag de recensie van Nodig, het nieuwe boek van Joelle Charbonneau, schrijfster van de Test trilogie. Wat heb jij nodig? Een recensie van dit boek? Komt ie!

Waar gaat Nodig over?
Noodzakelijk? Onontbeerlijk? Vereist? Essentieel? Geboden? Onmisbaar? Wat heb je nodig? Realiseer je wel... niets is voor niets... Er is een groot verschil tussen iets graag willen en iets echt nodig hebben... Er is een social medium, nieuw en hip, je kunt je erbij aansluiten. Je hoeft maar één vraag te beantwoorden: Wat heb je NODIG? Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Eén voor één sluiten de tieners in Nottawa, Wisconsin, zich aan bij het nieuwste en hipste sociale medium, NODIG. Om toegang te krijgen moeten ze een op het oog eenvoudige vraag beantwoorden: wat heb je nodig? Een nieuwe iPhone? Een backstagekaartje voor een concert? In ruil voor een schijnbaar simpele taak, zal NODIG het verzoek inwilligen. Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft - een nier voor haar zieke broer. Ze gelooft niet dat een sociaal netwerk zou kunnen helpen, maar ze heeft niks te verliezen.

Er zijn veel hints van allerlei kanten geweest dat dit nieuwe boek van Joelle Charbonneau de bom zou zijn. Een heftig boek over pubers die (vreselijke) dingen uithalen voor iets dat ze denken nodig te hebben.

Ik vond er boek heel leuk en heel spannend. Het boek staat eigenlijk een beetje in het teken van Kaylee, vanuit haar perspectief. Tussendoor zijn er hoofdstukken die over anderen gaan van Kaylee's school. In het begin vond ik dit super verwarrend, ieder verhaal was wel verschillend, maar ik moest echt terugdenken (of teruglezen) wat diegene nou had gedaan en wie het nou was. Dat was wel even vervelend om goed in het boek te kunnen komen.

Echter is dit snel voorbij en zit je volledig in de spanning en in de ban van NODIG. NODIG is een site die de leerlingen van Kaylee's school geven wat ze nodig hebben, in ruil voor een kleine wederdienst. Eerst is dit iets onschuldig als het uitnodigen van vrienden, maar dit loopt uit tot opdrachten als het ontvoeren van mensen en het afslachten van honden.

Ik vind het hele concept heel goed bedacht. Tegenwoordig heeft social media een enorme impact op eigenlijk de hele wereld. Vooral in de puberteit zijn mensen nog erg vatbaar voor invloeden van social media en bezig met wat zij willen en niet willen. Daarom is dit boek heel goed in elkaar gezet en geloofwaardig dat pubers zich zo druk maken om dingen als concertkaartjes en een nieuwe iPhone.

Echter zijn sommige dingen wel heel extreem en vraag ik me een beetje af of iemand (zelfs met opbouwende kracht)  in staat zou zijn om de dingen te doen die in het boek worden gedaan. Sommige zijn wel heel heftig namelijk. Maar het is wel een spannende toevoeging.

Het enige wat me een beetje tegenviel was het einde. Het hele boek is zo spannend en goed in elkaar gezet met bedrog, verraad en mysterie (wie is toch verantwoordelijk voor NODIG?). En dan komt het einde en dat is een beetje ongeloofwaardig en snelsnel. De hoofdpersoon overleeft magischerwijs veel aanvallen en het is hops boem dood met de maker van NODIG. Einde. Iedereen blij. En dan wordt er nog een aanzetje gedaan wat op een eventueel gevolg kan duiden, maar die komt er volgens mij niet. Of toch wel? In ieder geval was dit een beetje jammer voor het boek.

Ik heb van NODIG genoten. Na de eerste pagina weet je het al: jij hebt dit boek NODIG! Maar het einde haalt wel een beetje de kracht uit het boek. Ik geef Nodig 4/5 sterren.

Ik dank uitgeverij Karakter hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar! Super lief!

En mocht je nog een filmpje willen zien waarin Joelle over Nodig praat, klik dan HIER :)