woensdag 24 februari 2016

Recensie: in Transit - Margaretha van Andel

Toen ik hoorde over In transit was ik erg benieuwd. Ik vind toekomstboeken niet de leukste boeken die er zijn, maar het verhaal sprak me toch wel aan en ik dacht; let's give it a try!

Waar gaat in transit over?
Het is het jaar 2275. Rheyn B-71 en Levya C-35 hebben hun studies afgerond en staan voor de volgende fase in hun levensplan: het Bezinningsjaar. Hoewel ze worden geacht serieus na te denken over de toekomst, beschouwen ze deze periode als een vakantie. Ze besluiten een illegaal uitstapje te maken naar het reservaat van de raadselachtige grauwers, een sterk op mensen lijkende apensoort.
Daar ontdekken ze dat grauwers in huizen wonen, kleding dragen en een eigen taal spreken. Ze hebben zelfs namen.
Als ze de grauwer Aag ontmoeten, is de verwarring compleet en stapelen de vragen zich op.
Zijn grauwers wel apen?
Is de homo sapiens echt uitgestorven, zoals hen is verteld?
En hoeveel leugens staan er eigenlijk in de Wet op de Waarheid?

Oké. Jullie mogen best weten dat ik het schrijven van deze recensie lang heb uitgesteld. Echt lang. Bijna twee weken geleden las ik het boek uit en pas nu is de recensie er. Dit was niet omdat het een verschrikkelijk boek was, of zo gaaf dat ik bij moest komen. Ik weet het gewoon niet. Het is een 'wat-moet-ik-hiermee-aan' boek. En ik zal uitleggen waarom.

Eerlijk gezegd weet ik niet precies waarom. Het is een gevoel wat ik kreeg tijdens het lezen. In het begin duurde het voor mij wat te lang, voordat er actie in kwam. Ik kreeg pas laat door dat Rheyn en Levya beiden jongens zijn en dat Aag (ondanks de voor de hand liggende naam) een meisje is. Door al het uitleggende in het boek, viel de vaart een beetje weg. In het begin wil ik juist vaart, omdat ik gelijk gepakt wil worden en het gevoel wil hebben dat ik non-stop door wil lezen.

Het is echter wel begrijpelijk dat dit boek wat uitleg nodig heeft. Het is immers een toekomstige wereld, dus hoe moet je dit voor je zien? Het is een nieuwe menssoort, hoe zien die eruit? Dit was allemaal wel uitgewerkt en dit vond ik ook wel interessant, alleen dus iets te vaak. Wel is het concept heel tof! Het is best een beangstigend iets om zo te lezen over hoe we eigenlijk onze menselijkheid 'verliezen'.

Het was geen slecht boek, ik heb wel stukken gehad die ik beter vond. Er zaten spannende en mooie momenten in (de ontdekking dat de grauwers (Aag) anders zijn dan Rheyn en Levya verwachten bijvoorbeeld) die het boek weer wat waarde gaven. Maar misschien is het de combinatie van: het onderwerp ligt me toch niet echt + de uitwerking vind ik een beetje tegenvallen die maakt dat ik dit boek niet fantastisch vond. Maar om het nou volledig af te kraken is niet nodig. Ik geef het boek 3,5/5 sterren, omdat er toch ook leuke stukken in zaten. Het is alleen geen boek voor mij ;-)

Wel ben ik heel blij dat er meer YA dystopisch/sci-fi van de Nederlandse bodem komt! En ik heb de schrijfster ontmoet op YAA en ze is een hele aardige vrouw :-)

Ik wil uitgeverij Lemniscaat hartelijk bedanken voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | In Transit