zondag 7 februari 2016

Recensie: Headshot - Vrank Post

Hee allemaal!

Onlangs ontving ik een boek met een hoofdpersonage met een leeeeuke naam: Monica! Haha. Eindelijk eens een personage in een boek met mijn naam. Ik kom hem in ieder geval nooit tegen.

Waar gaat het boek over?
Als Monica haar fiets in de kelder wil zetten, wordt ze belaagd door een groep jongens onder leiding van de agressieve Stevo. Eén jongen uit de groep, Dylan, doet niet mee met de rest, maar loopt weg. Monica is eerst flink kwaad op hem omdat hij haar niet geholpen heeft, maar uiteindelijk ontstaat er toch een vriendschap tussen de twee. Samen smeden ze een plan om wraak op Stevo te nemen...

Dus. Een hoofdpersonage met mijn naam: geweldig! Ik had er helemaal zin in en was benieuwd of ik mij in deze Monica kon vinden. Vrijwel gelijk viel mij iets op: Monica heeft een donkere huid. Ik heb helemaal niets tegen mensen met een donkere huid, maar zet dan ook gewoon iemand met een donkere huid op de cover. Je bent in de veronderstelling een boek te lezen over een blank tienermeisje die belaagd wordt door jongens en in onzekere toestand belandt, niet over een donker meisje die haar stem opzet en wraak wil nemen. Dit is ook wel weer een verrassingselement, maar ik stoor mij wel aan covers die afwijken van of niets te maken hebben met het verhaal.

Afijn. Het boek begint gelijk spannend: Monica voelt een zekere dreiging hangen in de kelder en weet dat er iets niet loos is. Dat is een pluspunt van het verhaal: niks ditjes en datjes over iedereens leven, gelijk BAM de spanning in. Echter is het een beetje onlogisch wat er dan gebeurt: Ze is heel bang, voelt dat het niet loos is, is angstig voor de jongens die haar belagen en toch beledigt ze de leider van de groep. Ik neem aan dat als je bang bent je niet één van je belagers gaat beledigen, laat staan de dreigend overkomende leider van de groep.

Één van de jongens uit de groep doet niet mee met de poging tot verkrachting, maar loopt ervan weg: Dylan. Dylan lijkt daardoor best een normale jongen te zijn, tot je te lezen krijgt over zijn thuissituatie. Hij gamet veel, en vloekt daarbij. Dat kan (games kunnen je behoorlijk razend maken), maar in het dagelijks leven maakt hij ook zijn moeder voor van alles uit. Hij beledigt haar, scheldt in het rond, deelt mee dat hij geschorst en doet zijn moeder af als een vieze oude theedoek in plaats van een waardevolle vrouw. En wat doet zijn moeder? Niets. Lief blijven reageren en erop uit trekken om alles te ontlopen. Kom op, voed je kind op.

Monica zoekt Dylan op om haar te helpen wraak te nemen op Stevo. Dylan wordt hierbij gechanteerd door Monica ('als jij mij niet helpt, stap ik naar de rechter en zeg dat jij meedeed'). Hoezo, verlagen tot hun niveau? En als Dylan's moeder kanker blijkt te hebben, gaat Dylan zijn emotionele gesprekken met Monica houden. Kom op. Met het meisje dat je chanteert? En dat blijft trouwens gewoon doorgaan: Dylan is kapot van de ziekte van zijn moeder en Monica blijft gewoon lekker doorgaan met het afdwingen van haar wraak. Monica en Dylan krijgen uiteindelijk een vriendschappelijke band met elkaar en dat is op zich wel lief, maar omdat het aan veel kanten zo raar is gegaan, vind ik het niet echt super mooi meer.

Het einde van het boek is echt.... tja. Vreemd? De wraak die Monica neemt, zij is ook gewoon mentaal niet goed joh. Al met al is het een beetje een raar in elkaar zittend boek met vreemde denkwijzen en veel gevloek. Ik kon mij totaal niet met de hoofdpersoon identificeren, wat ik heel jammer vond, zeker omdat ze mijn naam draagt. De pluspunten zijn het gebruik van mijn naam, het spannende begin en dat er iets liefs schuilt in de ontstane vriendschap tussen Dylan en Monica, maar daarmee vind ik het weer genoeg.

Helaas kon dit boek mij niet overtuigen. Ik dank uitgeverij Ploegsma wel hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar. Het is toch altijd leuk om nieuwe boeken te lezen en ervaren, ook als ze naar mijn mening er niet goed uitkomen. Ik geef het boek 2/5 sterren

Titel | Headshot
Auteur | Vrank Post
Uitgeverij | Ploegsma