woensdag 17 februari 2016

Recensie: de Sleutel 3.1 - Mats Strandberg en Sarah B Elfgren

Een tijdje is De Sleutel (#3.1) al onder ons, maar eerlijkgezegd zag ik er toch een beetje tegenop om erin te beginnen. Vuur, het tweede deel uit de serie, viel me iets tegen en ik begon een beetje op te zien tegen de gedetailleerde schrijfstijl. Maar toch blijft het verhaal heel spannend dus sloeg ik het boek toch open.

Waar gaat het eerste deel van het derde deel (jaja deel 3.1) over?

Dit deel stelde me in verhaallijn en spanning gelukkig niet teleur! Het is een heerlijk boek vol magie en echt duistere momenten. Dit derde deel was wederom zo en maakte me misschien nog wel blijer dan deel 2, omdat er eigenlijk constant iets aan de gang was. Ik hou daar van, het gevoel dat je het boek niet weg kan leggen omdat de personages anders iets zonder jou gaan doen ;-)

Maar. Er zit ook wel een maar aan. De hoeveelheid personages is wel aan te wennen, maar met blijft een hoop. Er is rekening gehouden met de tijd die er tussen deel 2 en 3.1 zit, door een overzicht in het begin met alle personages, hun kenmerken en elementen. Dit is echt heel fijn, maakt gelijk een boek duidelijk, frist op en is een fijn geheugensteuntje. Dit maakt het personageprobleem wat minder erg.

Dan is er nog het detailprobleem. Niet erg als er details in een boek zitten. Zeker met moeilijk voor te stellen boeken zijn details fijn als extra verbeeldingsstof. Echter is er ook iets als een teveel aan details en ik vind dat dat een beetje door de wel serie heen verweven zit. Er is echt super veel beschrijvend, uitleggend en gedetailleerd. Dit maakt het lezen toch wat trager en minder leuk. Dat is zo jammer, want verder is de serie top!

Ik geef dit deel 4/5 sterren. Natuurlijk wil ik het vervolg lezen, omdat ik het verhaal heel spannend vind, maar ik ga er denk ik wel weer een beetje tegen op zien om genoemde redenen.

Hartelijk bedankt uitgeverij AW Bruna voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | de sleutel: het begin