zondag 14 februari 2016

Recensie: De Remedie - Suzanne Young

Hey allemaal!

Ik vind de serie van Het Programma erg leuk en ik was daarom erg benieuwd naar hoe het verder ging. Alleen was ik niet echt oplettend en dacht dat De Remedie 'het programma #3' was. Alleen is het 'het programma #0.5'. Dus eigenlijk speelt het zich af vóór het verhaal van Sloane en is een verhaal op zich.

Waar gaat dit boek dan over?
Quinlan McKee is een zogenaamde sluiter. Sinds haar zevende helpt ze nabestaanden een periode van verdriet af te sluiten.

Quinn wordt op aanraden van rouwbegeleiders ingehuurd door families om voor een korte periode de rol van hun overleden dochter aan te nemen. Ze is uiteraard geen exacte kopie, maar als ze hun kleding gaat dragen, haar kapsel aanpast, gekleurde contactlenzen draagt en foto's en video's bestudeert, kan ze binnen de kortste keren iedereen zijn. Maar om haar taak zo goed mogelijk te vervullen, moet ze haar gevoelens uitschakelen en zich niet te erg hechten aan de mensen die ze helpt.

Op haar zeventiende blinkt Quinn uit in dit therapeutische rollenspel; ze is er zo goed in dat ze haar eigen verleden en dat van degene die ze speelt door elkaar gaat te halen. Als ze haar langstdurende opdracht krijgt, als Catalina Barnes, begint ze een band op te bouwen met de vriend van het overleden meisje. En dat is nog maar het begin van de problemen, zeker wanneer Quinn de waarheid achter Catalina's dood ontdekt. En de epidemie die het zou kunnen veroorzaken...

Het hele idee van de sluiters in dit boek vind ik wel wat hebben. Een vreemd idee natuurlijk dat ouders echt een plaatsvervangend kind zouden inhuren, die volledig eruit ziet als hun kind en zo praat en doet, om met hun verdriet om te kunnen gaan. Maar voor een boek werkt het zeker. Quinlan is net terug van een opdracht en moet vrijwel gelijk weer vertrekken op een langere opdracht dan gewoonlijk. Dit mag eigenlijk ook helemaal niet, maar omdat Quinlan's vader het regelt voor haar, zal Quinn toch moeten.

Ze gaat zich voordoen als Catalina Barnes. Zij is overleden, maar in het rapport wordt niet gezegd hoe of waaraan, wat raar is. Zaak Catalina is een apart geval en Quinn merkt dat ook. Ze heeft het in deze zaak erg moeilijk, omdat hij vlak na haar vorige zaak is en ze af en toe moeite heeft met wie wie is van alle personages die ze speelt en ook haar eigen identiteit. Maar ook heeft ze het moeilijk, omdat ze in deze familie vindt wat ze zelf zoekt: liefde, begrip en warmte. Ze begint zich te hechten aan het gezin, wat natuurlijk niet mag. En als ze zich dan ook aan het vriendje van Catalina gaat hechten...

Het verhaal is in het begin gelijk interessant en geeft gelijk een gevoel van: wat is er aan de hand? wat gebeurt er precies? De eerste bladzijden vliegen om en je zit lekker in het boek. Het is een fijne schrijfstijl dus je leest zo na een hoofdstukje nog een hoofdstukje. Dan komt er alleen wel een punt waarop een beetje getreuzeld wordt. Ik wachtte toen echt een beetje van oké, ga iets doen. Ga de opdracht doen of doe iets anders. Dat is eigenlijk qua verhaallijn het enige moment dat ik een beetje verveeld was.

Het verdere verhaal is heel spannend en helemaal tegen het einde wordt het steeds duisterder en spannender. Het is een erg leuk verhaal met een hele bizarre ontknoping. Bizar in de zin van dat ik hem totaal niet zag aankomen en je heel erg aan het denken zet. Als je dan denkt dat de bizarre ontknoping erop zit en Quinn wat rust heeft gevonden, denk dan nog een keer. Er zit een addertje onder het gras die gelijk aanzet geeft tot het volgende deel. Echt super leuk en ik ben heel benieuwd naar het volgende deel!

Ik geef het boek 4/5 sterren! En ik dank uitgeverij Karakter hartelijk voor het sturen van dit recensie exemplaar. Ik heb er van genoten!

Titel | De Remedie
Auteur | Suzanne Young