donderdag 4 februari 2016

Recensie: De Behandeling - Suzanne Young

Hi allemaal!

Ik was heel enthousiast over Het Programma! Toen ik in De Behandeling begon, had ik er gelijk helemaal zin in! 


Waar gaat De Behandeling over?
In deel 1, Het Programma, moest Sloane er alles aan doen om uit handen van het Programma te blijven. Maar niet alleen zij, ook James, met wie ze op de vlucht is, wordt steeds zwakker en depressie ligt op de loer. In dit ijzingwekkende vervolg lees je of het ze lukt om aan de leugens en geheimen te ontkomen…
Hoe stop je een epidemie? Sloane en James zijn op de vlucht na ternauwernood te zijn ontsnapt aan de zelfmoordepidemie en ook aan het Programma. Ze bevinden zich zeker niet buiten de gevarenzone. Ze hebben allebei enorme gaten in hun geheugen en hoewel Sloane en James elkaar terug hebben weten te vinden, is het Programma nog niet bereid ze op te geven. Ze voegen zich bij een op de vlucht geslagen groep rebellen en zullen moeten zien uit te vinden wie ze kunnen vertrouwen, en hoe ze het Programma uit kunnen schakelen. Maar ondanks het feit dat ze al een heel eind op weg zijn, zijn er nog heel veel dingen die ze zich niet kunnen herinneren. De sleutel naar hun verleden is de Behandeling – een pil die vergeten herinneringen terug kan halen, zij het tegen een heel hoge prijs. En er is maar één dosis

Het begin van de Behandeling gaat gelijk door op waar het Programma eindigt. Dit is naar mijn mening een groot pluspunt. Niks lange intro over het deel ervoor wat je toch wel hebt gelezen, gewoon gelijk verder waar de spanning eindigt. Echter vanaf het moment dat Sloane en James met Dallas en Cas meegaan is het niet heel spannend nog. Het boek bestaat vooral uit wachten, clinches onderling en plannen om te ontsnappen. Het is leuk om over te lezen, maar het echte 'woeeeeeeh'-gevoel van Het Programma blijft voor mij nog even uit. Na een bladzijde of 84 wist ik weer waarom ik deze serie zo gaaf vond! De spanning komt erin, geheimen komen op tafel en het Programma is nog gruwelijker dan ooit.

Alles in het boek draait om 'De Behandeling', een oranje pil die ervoor zorgt dat alle door Het Programma gewiste herinneringen terugkomen. Dit lijkt een geweldige oplossing, maar het is juist heel gevaarlijk. Velen zijn niet sterk genoeg om met alle herinneringen om te gaan, en plegen dan alsnog zelfmoord. Toch is het een oplossing voor wat Het Programma met jongeren doet. Iedereen wil dan ook die pil ontzettend graag in bezit krijgen. En Sloane heeft hem...

Het Programma is gewoon echt een gruwelijke instantie. Zeker als het gaat om lobotomie, een hersenoperatie die de 'zieke' delen in de hersenen uitschakelt. Hierna zijn de patiënten 'genezen'. Dat is in ieder geval zoals de programmeurs erover denken. Het is af en toe echt frustrerend hoe triest die mensen zijn en dat zij zo geloven in hun aanpak van depressieve kinderen. Suzanne Young een fantastische schrijver, ze krijgt het steeds voor elkaar dat je volledig meegesleept wordt in het verhaal en je alle emoties voelt. Ik had dit in ieder geval wel, ik was met de rebellen op de vlucht, ik was met Sloane opnieuw in het Programma beland en ik werd samen met Sloane en Dallas gered. Ik vind het hele concept van de depressie, het Programma, het herinneringen wissen en De Behandeling om dit op te lossen heel origineel. 

Echter is er wel iets waar nog een opmerking over te maken valt: het einde. Het was een originele reddingsactie, maar het ging wel heel makkelijk. Vervolgens weten ze op magische wijze iedereen te ontsnappen die binnen het gebouw niet naar ze omkijkt, en buiten het gebouw ineens de achtervolging inzetten. Iedereen wordt levend en wel op een veilige plek gebracht en ineens poef is ook het Programma op non-actief gesteld. Hoe kan iets dat de samenleving al een aantal jaren zo overheerst, ineens compleet in een oogwenk op non-actief worden gezet? De aanleiding wordt wel verteld, maar het gebeurt vrij makkelijk en vlot. Ik had toch net even wat meer drama, actie en struggles verwacht. Dit maakte het einde leuk, maar niet meer dan dat. Wellicht komt het door mijn hoge verwachtingen die ik had door 'Het Programma', maar het eindigde niet helemaal naar mijn voldoening.

Dat was wel jammer, want de rest van het verhaal was dus erg leuk en ik heb het met plezier gelezen! Er zit achteraan in het boek nog een bonus verhaal 'Het Herstel'. Dit is geschreven vanuit Realm's oogpunt. Ik moet zeggen dat ik het leuk vond om te lezen, maar het niet heel veel vind toevoegen aan het verhaal. Er zit geen shocking onthulling in, maar is meer een leuk verhaaltje. 

Er komt nog een vervolg op de Behandeling, hoewel het eigenlijk best afgerond voelt. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaat oplossen! 

Ik geef de behandeling 4/5 sterren. Ik ben heel benieuwd naar De Remedie

Hartelijk bedankt, uitgeverij Karakter, voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | De Behandeling
Oorspronkelijke titel | The Treatment, the program #2
Auteur | Suzanne Young
Uitgeverij | Karakter
Prijs | €19,95
Pagina's | 344
Uitgave | Hardcover
ISBN | 978 90 4520 951 7

Liefs,
Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen